تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

آیا سفرهای خلیل‌زاد به افغانستان به پایان خط رسیده است؟

  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
آیا سفرهای خلیل‌زاد به افغانستان به پایان خط رسیده است؟
زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی سفر به کابل با مقامات افغان و سیاستمداران این کشور دیدار و گفت و گو کرد اما این سفر وی بدون نسخه کاخ سفید، خط و نشان و ضرب الاجل‌های قبلی بود.

زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که در گذشته با برنامه های تعیین شده برای دولت افغانستان به کابل می آمد و برای اجرایی کردن آن ها با زبان تهدید سخن می گفت و به گفته برخی سیاست‌مداران افغان در سفرهایی حتی خطوط قرمز دولت افغانستان را نیز می شکست؛ این بار  دیدارهای وی تنها در قالب سفر دیپلماتیک انجام شد و در آن ضرب الاجل و خط و نشان کشیدن های گذشته وجود نداشت.

وی که این بار ۱۶ خرداد ماه به کابل آمد، با محمداشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامدکرزی رئیس جمهوری سابق، حضرت عمرزاخیلوال وزیر سابق دارایی، نادر نادری سخنگوی هیأت مذاکره کننده دولت و رئیس مجلس نمایندگان افغانستان دیدارهایی انجام داد.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه‌ای از دیدارهای خلیل‌زاد و هیأت همراه وی خبر داده و در آن به فصل جدید مناسبات افغانستان و آمریکا اشاره کرده است.

در اطلاعیه آمده است که آمریکا و افغانستان به عنوان همکار استراتژیک، برای تحکیم روابط میان دو کشور گفت و گوها را ادامه خواهند داد. خلیل‌زاد در گفت وگوی ویژه ای که با طلوع نیوز افغانستان داشت، گفت که «هر وضعیتی در آینده افغانستان رخ دهد، باعث تغییر تصمیم آمریکا برای خروج نخواهد شد».

وی همچنین احتمال وقوع جنگ داخلی را در این کشور نیز رد نکرد و مانند سابق به آزادی بدون قید و شرط زندانیان باقی مانده طالبان نیز تأکید نکرد و گفت که شرایط کنونی آزادی زندانیان طالبان را با مشکل مواجه ساخته است. وی افزود که اوضاع امنیتی مطابق با توافقنامه آمریکا و طالبان نیست و خشونت ها در سطح بالایی قرار دارد.

رسانه های افغانستان دیروز سه شنبه به نقل از ژنرال «مکنزی» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا نوشتند، اگر طالبان در حکومت آینده افغانستان شریک شود، احتمال دارد سفارت آمریکا در کابل به صورت کامل تعطیل شود اما در این باره توضیحات بیشتری داده نشد.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان این سفر خلیل زاد را سفر فیسبوکی و تلاش وی برای درآمدهای شخصی خودش عنوان کرد و نوشت که وی هم در این سفر خلیل‌زاد با نماینده آمریکا دیداری داشته است و حرف‌های خلیل زاد را تکراری و بدون نتیجه خواند.

وی ابراز امیدواری کرد که این سفر آخر خلیل‌زاد به افغانستان باشد تا همه از شر این سیاست گنگ و بدفرجام و خطرناک رهایی یابند.

این استاد دانشگاه گفت: نقش مردم افغانستان در نقشه راه خلیل زاد بجز چند تصویر، چیزی بیش نیست.

میراث‌ ۲۰ ساله حضور آمریکا در افغانستان فساد گسترده‌ مالی و اداری، کشتارهای گروهی، هدفمند و مشکوک؛ فقر گسترده و جنگ روز افزون در این کشور است که آینده مبهمی را برای مردم افغانستان بجا گذاشته است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1546
  • منبع : ایرنا
  • 992 بازدید

برچسب ها