تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

احزاب سیاسی آذربایجان برای مقابله با قانون محدودکننده جدید مبارزه می‌کنند

  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
احزاب سیاسی آذربایجان برای مقابله با قانون محدودکننده جدید مبارزه می‌کنند
آذربایجان قانون جدیدی را وضع کرده است که فضای بسیار ناچیز را برای فعالیت سیاسی مخالفان ایجاد می‌کند.

این قانون “در مورد احزاب سیاسی” که در ۱۱ ژانویه توسط رئیس جمهور الهام علی اف به اجرا درآمد، نسخه کمی ضعیف از لایحه اولیه پیشنهاد شده در سپتامبر گذشته است.

اما فعالان اپوزیسیون می‌گویند که این تأثیر به همان اندازه سرکوب‌کننده است و روند نرم‌شدن برخی از سخت‌گیرانه‌ترین مفاد پیش‌نویس، یک شوخی بود که توسط حزب حاکم و اقمار آن در پارلمان سازمان‌دهی شد.

در جریان مذاکرات قانونگذاران، این شرط که یک حزب دارای ۲۰۰ عضو موسس باشد که به طور مداوم در ۲۰ سال گذشته در آذربایجان اقامت داشته باشند، لغو شد. در حال حاضر حداقل ۵۰ عضو موسس شهروند آذربایجان بدون نیاز به اقامت است.

حداقل تعداد اعضا از ۱۰۰۰۰ نفر به ۵۰۰۰ نفر کاهش یافت و مدت زمانی که احزاب باید از زمان تصویب این قانون را رعایت کنند از ۹۰ روز به ۱۸۰ روز افزایش یافت. ماده بحث برانگیز دیگری که از متن نهایی حذف شد، لغو خودکار نام احزاب بود که در دو انتخابات متوالی شرکت نکردند.

با این حال، برخی دیگر از الزامات مورد انتقاد حفظ شد. به عنوان مثال، احزاب باید فهرست کاملی از اعضای خود شامل شماره شناسه ملی، آدرس و شماره تلفن خود را به مقامات مربوطه ارائه کنند. هنگامی که یک حزب توسط دولت از ثبت خارج می‌شود، از فعالیت “به هر طریق” از جمله برگزاری جلسات و انجام معاملات مالی منع می‌شود. همچنین یک طرف می‌تواند کمک‌های مالی یا حق عضویت را فقط به پول ملی و با حواله بانکی دریافت کند که کمک‌های خارجی را با مشکل مواجه می‌کند.

آزادی‌های نسبی این لایحه منتقدان دولت آذربایجان را تحت تأثیر قرار نداد.

معاون رئیس حزب جبهه خلق، سیمور هزی، به اوراسیا نت گفت که در حالی که حزب او الزامات فنی را برآورده می‌کند، قانون را ابزاری برای دولت برای محدود کردن بیشتر چشم انداز سیاسی می‌داند. وی گفت: «به ویژه، الزام به ثبت دولتی ابزاری برای حکومت برای نابودی احزاب مخالف، به ویژه جبهه خلق است، زیرا قادر خواهد بود از لیست اعضا برای اعمال فشار بر مردم استفاده کند».

هزی افزود که زمانی که این لایحه برای اولین بار اعلام شد، جبهه مردمی لایحه جایگزینی را پیشنهاد کرد که نسخه کمی تغییر یافته از قانون احزاب سیاسی قبلی بود که از سال ۱۹۹۲ در زمان ریاست جمهوری کوتاه مدت ابوالفضل الچی بی رهبر جبهه خلق در دست اجرا بود. وی گفت: ما معتقد بودیم که قانون قبلی به اندازه کافی خوب است و پیشنهادات ما کاهش الزامات بود نه افزایش یا تقویت آنها.

عارف حاجیلی، رئیس یکی دیگر از احزاب اپوزیسیون برجسته، مساوات، معتقد است که قانون جدید گامی دیگر به سوی تدوین نظام تک حزبی است. وی به خبرگزاری رادیو و تلوزیون گفت: «اکنون دولت در تلاش است تا محدودیت و لغو ثبت احزاب، امتناع از ثبت آنها و موارد مشابه را قانونی کند».

قانون به یک معنا قبلاً اولین قربانی خود را گرفته است. رئیس جنبش دموکراسی و شکوفایی آذربایجان، اقتصاددان، قباد عباداوغلو، در ۱۳ ژانویه اعلام کرد که از تلاش‌های گروه خود برای ثبت نام به عنوان یک حزب چشم پوشی می‌کند. این جنبش قصد خود را برای ثبت نام و ایجاد ساختارهای حزبی مربوطه در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد، اما چهار بار درخواستش رد شد.

عباد اوغلو در فیس بوک نوشت که جنبش او به مبارزه با قانون ادامه خواهد داد.

آذربایجان از سال ۱۹۹۳ توسط حزب آذربایجان نوین (مخفف آذربایجان: YAP) اداره می‌شود که توسط حیدر علی اف، رئیس جمهور سابق و پدر رئیس جمهور فعلی تأسیس شده است. یاپ اکنون ۷۰ کرسی از ۱۲۵ کرسی پارلمان را در اختیار دارد. هفت کرسی خالی است و تقریباً تمام ۴۸ کرسی باقی مانده بین مستقلین و احزاب دیگری تقسیم شده است که می‌توان همه آنها را به درجات مختلف به عنوان طرفدار علی اف توصیف کرد.

احزاب سیاسی آذربایجان، از جمله سرسخت ترین احزاب مخالف، از جنگ این کشور علیه ارمنستان در سال ۲۰۲۰ بر سر قره باغ حمایت کردند و این پیروزی زمینه‌ای را برای دولت فراهم کرد تا احزاب، از جمله همه آنهایی که در پارلمان کرسی دارند، به اشتراک بگذارد.

جبهه مردمی و مساوات که در بالا ذکر شد، در حال حاضر هیچ نمایندگی در مجلس قانونگذاری ندارند.

از ابتدا، نمایندگان فراکسیون‌های مختلف مجلس، همگی از لایحه احزاب سیاسی حمایت کردند و فقط درباره جزئیات آن بحث کردند. در نهایت با ۱۰۲ رای موافق به تصویب رسید.

زاهد عروج، رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس، در جلسه استماع اکتبر سال گذشته گفت که قانون جدید به دلیل «نیاز به تشکیل یک نظام سیاسی پیروز» و «حفاظت از وحدت ملی در زمان صلح درست مانند زمان جنگ» تهیه شده است. در این جلسه عنوان شد که پس از ارائه طرح اولیه لایحه، بیش از ۲۵۰ پیشنهاد از ۴۷ حزب مورد بررسی قرار گرفت.

رازی نورولایف، رئیس حزب جبهه ملی، یکی دیگر از اعضای غیر یاپی مجلس، گروه‌های مخالف را به دلیل عدم حمایت از این قانون که به گفته او “احزاب واقعی را بیشتر نمایان می‌کند” سرزنش کرد.

او در نشست پارلمان در ماه دسامبر گفت: “کسانی که فقط در صحبت کردن مهارت دارند، بگذار به فکر حزب سازی و جذب اعضای جدید باشند.”

حزبی که نمی‌تواند اعضا را جمع کند، نیرویی است با برگ‌های افتاده که پاییز زندگی خود را تجربه می‌کند.

نجمین کمیلسوی، یکی از بنیانگذاران مجموعه تحلیلی آگورا، فکر می‌کند که مقامات تمام مدت برای نرم کردن این لایحه برنامه ریزی کرده اند. “این از دو جهت برای دولت مفید بود. اول، ایجاد تصویری برای جامعه محلی و بین‌المللی مبنی بر اینکه پیش نویس قانون برای بحث عمومی باز است و پیشنهادات برای تغییر در نظر گرفته می‌شود. دوم، بی اعتبار کردن بیشتر برخی از احزاب پارلمانی در افکار عمومی،”.

با لغو این بندها در نسخه جدید قانون، دولت این فرصت را پیدا کرد تا خود را به عنوان یک نیروی مترقی‌تر معرفی کند.»

کمیلسوی در مصاحبه با اوراسیا نت گفت که این قانون در نهایت می‌تواند منجر به “عواقب نامطلوب” برای رهبری کشور شود، “زیرا این قانون می‌تواند موجب شکل‌گیری بازیگران سیاسی خارج از کنترل نظارتی شود.”

این بازیگران می‌تواند به‌جای «احزاب» به شکل «جنبش‌ها» ایجاد شوند و این جنبش‌ها می‌توانند [غیر مستقیم] از طریق نامزدهای مستقل در انتخابات شرکت کنند. در نتیجه، قانون به نفع نخبگان حاکم، یا سایر احزاب سیاسی جامعه نیست».

 

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7316
  • نویسنده : حیدر ایسایف
  • منبع : اوراسیانت
  • 530 بازدید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.