تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

اربابان مواد مخدر؛ آیا طالبان از تجارت پرسود تریاک دست بر می‌دارد؟

  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۲۵
اربابان مواد مخدر؛ آیا طالبان از تجارت پرسود تریاک دست بر می‌دارد؟
جنگ داخلی در سال ۱۹۹۲ و به ویژه ظهور و قدرت‌گیری طالبان در ۱۹۹۶، افغانستان را به کانون تولید تریاک و مواد مخدر در جهان تبدیل کرد.

ایندیپندنت انگلیس نوشت:

هرچند پس از فروپاشی دولت نخست طالبان در ۲۰۰۱ توقع می‌رفت، کاشت، تولید و قاچاق تریاک با سرمایه‌گذاری هنگفت آمریکا و تلاش دولت‌های پیشین افغانستان متوقف شود، اما با وجودی که آمریکا هشت میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرد، اما کاهش در میزان تولید سالانه این مواد در افغانستان رونما نگردید.

🔸فساد بی رویه در دولت‌های پیشین افغانستان و استفاده طالبان از درآمد هنگفت تولید و قاچاق تریاک، باعث شد تا افغانستان ۹۰ درصد تریاک و حدود ۶۵ درصد مواد مخدر بازار های جهان را تامین نماید.

🔸با این حال، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، روز یک‌شنبه، ۱۴ حمل، در پیام کوتاهی، کشت و قاچاق تریاک و استفاده از هر نوع مواد مخدر را در افغانستان ممنوع اعلام کرد.

🔸در حالی که از سلطه طالبان بر افغانستان حدود هشت ماه می‌گذرد، این پیام در زمانی صادر شد که در بخش‌های جنوب و شرق افغانستان، دهقانان بخشی از حاصل مزارع تریاک را برداشته‌اند و بازار خرید و فروش آن نیز پر رونق است.

🔸در اواسط ماه اگست سال گذشته و پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، سخنگویان این گروه گفتند، ممکن است رهبری شان کشت و قاچاق مواد مخدر را تا چند روز دیگر ممنوع اعلام کند. این موضع طالبان باعث شد قیمت مواد مخدر در سراسر افغانستان افزایش یابد.

🔸پرسش اساسی این است که طالبان اگر تصمیم قطعی بر متوقف ساختن کشت و قاچاق تریاک در افغانستان می‎داشت، این دستور باید دست‌کم در ماه دسمبر و قبل از پاشیده شدن تخم تریاک در صد ها هکتار زمین، صادر می‌شد.

🔸نکته‌ای در پیام ملا هبت‌الله درج شده است که موضع او را در قبال پایان دادن به کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را دچار شک و تردید می‌کند. در پیام چنین آمده است: «به تمام هموطنان خبر داده می‌شود که از تاریخ صدور این فرمان کشت کوکنار در تمام کشور به گونه مطلق منع می باشد، پس از این هیچ‌کسی نمی‌تواند این بته را کشت نماید.»

🔸معنی این پیام این است که فرمان شامل صدها هکتار زمینی که از قبل در سراسر افغانستان تریاک کاشته شده نمی‌شود و همه دهقانان می‌توانند، با خیال آسوده، محصول مزارع شان را بردارند، اما در سال بعد، تریاک نکارند.

🔸یک روز پس از صدور فرمان ممنوعیت کاشت، تولید و قاچاق مواد مخدر توسط رهبر گروه طالبان، تنها چیزی که تغییر کرده، قیمت تریاک در بازار های افغانستان است. منابع در شهر های مختلف افغانستان می‌گویند، تا صبح روز یک‌شنبه و پیش از صدور فرمان رهبر طالبان، یک من ( ۴.۵ کیلو گرم) تریاک در هلمند که مرکز تولید و فروش تریاک افغانستان است، تا ۸۰ هزار کلدار پاکستانی (حدود ۴۳۰ دالر آمریکایی) خرید و فروش می‌شد، اما پس از صدور فرمان ملا هبت‌الله، یک من تریاک تا ۴۸۵ هزار کلدار پاکستانی معادل ۲۶۲۹ دالر آمریکایی خرید و فروش می‌شود.

🔸به گفته منابع، قیمت تریاک در بازار های افغانستان، به ویژه در شهر های جنوب که کانون تولید و قاچاق مواد مخدر است، به گونه لحظه‌ای در حال افزایش است.

🔸بر اساس یک گزارش اداره بازرس ویژه ایالات متحده آمریکای افغانستان (SIGAR)، که در آوریل سال گذشته منتشر شد، تا ۶۰ درصد نیاز های جنگ طالبان در برابر دولت‌های پیشین افغانستان، از تجارت پرسود مواد مخدر تامین شده است.

🔸بر اساس این گزارش، عاید طالبان از تجارت مواد مخدر در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، بیشتر از ۴۰۰ میلیون دالر بوده است. بر اساس گزارش سیگر، طالبان در بیست سال گذشته در کنار درآمد هنگفت از معادن، اخاذی، آدم‌ربایی و دریافت کمک‌های خارجی، سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر از تجارت مواد مخدر بدست می‌آورند. اکنون که این گروه بر افغانستان مسلط شده است، ممکن است این درآمد چند برابر افزایش یافته باشد.

🔸با این حال، مقام‌های دولت پیشین افغانستان، درآمد طالبان از تجارت مواد مخدر را خیلی بیشتر از این و حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال می‌دانستند، چون طالبان در کنار درآمد خالص از تجارت و صادرات مواد مخدر، از دهقانان و خرده‌فروش‌ها مالیات نیز جمع‌آوری می‌کنند.

🔸به دلیل این‌که بازگشت طالبان به قدرت مدیون تجارت تریاک است و رهبران و فرماندهان این گروه، سال‌هاست با قاچاقبران بین‌المللی در این عرصه همکاری دارند، بعید به نظر می‌رسد، رهبر طالبان بتواند با یک فرمان، این تجارت پرسود را متوقف کند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4829
  • منبع : ترجمان افغانستان
  • 1144 بازدید

برچسب ها