تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

امروز ۱۴ ژانویه گرجستان روز پرچم ملی خود را جشن می گیرد

  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
امروز ۱۴ ژانویه گرجستان روز پرچم ملی خود را جشن می گیرد
از نظر تاریخی، پادشاهان مستقلی در کوه‌های قفقاز وجود داشته‌اند که بعدها با یکدیگر متحد شده و گرجستان را تشکیل داده‌اند و همه آنها از رنگ‌های سفید و قرمز (و همچنین سیاه) به عنوان پرچم‌ خود استفاده می‌کردند.

بیشتر این پرچم‌ها توسط نیروهای نظامی یا خانواده سلطنتی حمل می‌شدند. ملکه تامارا یا تامار (۱۱۸۴-۱۲۱۳) مشهورترین پادشاه تاریخ گرجستان، طبق سنت از پرچم سفید با صلیب سرخ رنگ و ستاره استفاده می‌کرد. همه این پرچم ها در سال ۱۸۰۱ با الحاق گرجستان به روسیه از بین رفتند.

پس از جنگ جهانی اول، جمهوری دموکراتیک مستقل گرجستان در ۲۶ مه ۱۹۱۸ تشکیل شد. پرچم ملی، طراحی شده توسط یاکوب نیکولادزه، برای اولین بار در ۲۵ مارس ۱۹۱۷ به اهتزاز درآمد و تا سال ۱۹۲۱، یعنی زمانی که نیروهای شوروی استقلال گرجستان را در هم شکستند، نمایش داده می‌شد. پرچم به رنگ قرمز با نوارهای سیاه و سفید بود. رنگ قرمز همچون امروزه به عنوان رنگ ملی در نظر گرفته می‌شد و رنگ سیاه در پرچم نشان دهنده تراژدی‌های گذشته و رنگ سفید برای امید به آینده بود.

در شوروی، قبل از تصویب پرچم متمایز گرجستان در ۱۱ آوریل ۱۹۵۱ از پرچم‌های مختلفی استفاده می‌شد. زمینه پرچم به رنگ قرمز بود و یک نوار افقی آبی تا انتهای پرچم داشت با پرتوهای خورشید مانند که یک چکش، داس و ستاره قرمز را احاطه کرده بود. در ۹ آپریل ۱۹۹۱ مجددا استقلال گرجستان اعلام شد.

 

 

یک پرچم سفید که نشان دهنده پنج صلیب قرمز (صلیب سنت جورج و چهار صلیب کوچکتر) است، احتمالاً برای اولین بار در قرن چهاردهم استفاده شد. در سال ۱۹۹۹ مجلس قانونگذاری گرجستان رای به پرچم ملی داد اما رئیس جمهور، ادوارد شواردنادزه این لایحه را امضا نکرد. این پرچم سپس به نماد محبوب مخالفان دولت شواردنادزه تبدیل شد و در سال‌های اولیه ۲۰۰۰ میلادی، توسط حزب اصلی مخالف یعنی جنبش ملی متحد، به رهبری میخائیل ساکاشویلی، به عنوان نماد مقاومت مردمی در برابر حکومت شواردنادزه و همچنین نمادی از انقلاب گل سرخ به تصویب رسید. این پرچم در ۱۴ ژانویه ۲۰۰۴ توسط پارلمان تصویب شد. ساکاشویلی رسماً آن را از طریق فرمان شماره ۳۱ ریاست جمهوری که در ۲۵ ژانویه پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور امضا شد، تأیید کرد.

 

 

۱۴ ژانویه هر ساله به عنوان روز پرچم در گرجستان نامگذاری شده است. این پرچم به طور رسمی در سال  ۲۰۱۲ روز ۲۳ ژانویه به عنوان روز پرچم ملی نامگذاری شد. این پرچم توسط جنبش میهنی گرجستان در زمان  استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ استفاده می‌شد.

گیورگی گاخاریا، نخست وزیر گرجستان در رابطه با روز پرچم دولتی بیان داشت که پرچم به عنوان یکی از نمادهای اصلی کشور، احساس غرور و روحیه میهن پرستی را در هر یک از ما به وجود می‌آورد.

شورای ایالتی هرالدری از شهروندان گرجستان می‌خواهد که این پرچم  را بر روی پنجره‌های خانه، بالکن‌ها، نرده‌ها و اتومبیل‌های خود نصب و به اهتزاز درآورند تا به  استقلال کشور و آزادی ملی و شخصی گرجستان احترام بگذارند.

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7214
  • 515 بازدید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.