تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

ایندیپندنت: دعوای حقوقی بر سر ذخایر ارزی افغانستان در آمریکا

  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۵۰
ایندیپندنت: دعوای حقوقی بر سر ذخایر ارزی افغانستان در آمریکا
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه، ۱۳ دسمبر، در نشستی رسانه‌ای در کاخ سفید گفت که ۱۰ میلیارد دالر ذخیره ارزی بانک مرکزی افغانستان به دلایل متفاوت از جمله دعوای حقوقی بازماندگان قربانیان حمله ۱۱ سپتمبر و نیز نگرانی از اینکه این پول در اختیار طالبان قرار بگیرد، بلوکه شده و آزاد کردن آن موضوعی پیچیده و زمان‌بر است.

نیلوفر لنگر در ایندیپندنت

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که ذخایر ارزی افغانستان تاکنون از دسترس طالبان دور نگه داشته شده و در حال حاضر به دلایل مختلف، امکان آزادسازی آن وجود ندارد. او همچنین به دارایی‌های افغانستان در موسسات مالی ویژه در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها اشاره کرد و گفت که این موسسات هم برای کشورهای که با وضعیت نامطمئنی روبه‌رو می‌شوند، راهبرد مشترک کاهش خطر را دنبال می‌کنند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، یکی از مواردی که مانع از تصمیم‌گیری برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان شده، دعوای قضایی بازماندگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر برای دریافت غرامت است و این مراحل قانونی را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت.

او آزادسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را موضوعی بسیار «پیچیده» توصیف کرد و گفت: «آمریکا در حال بررسی و هماهنگی با متحدان و شرکای خود است.» و اضافه کرد: «یکی دیگر از دلایل مسدود ماندن ذخایر ارزی افغانستان نگرانی از دسترسی طالبان به این پول است.» به گفته جن ساکی، آمریکا تاکنون مسیر مشخصی برای اطمینان از اینکه این دارایی‌ها برای منافع مستقیم مردم افغانستان و نه طالبان استفاده می‌شود، نیافته است.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید تذکر داد که طالبان به‌عنوان یک گروه تروریستی بین‌المللی تحت تحریم‌های ویژه ایالات متحده است و نام شماری از مقام‌های طالبان هم از سال ۱۹۹۸ در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ثبت شده است. به گفته او، آمریکا در تلاش برای ایجاد یک مسیر مطمئن برای دسترسی مردم افغانستان به دارایی‌هایشان است اما آزادسازی ذخیره ارزی بانک مرکزی افغانستان به دلایلی که اشاره شد، پیچیده و پرچالش خواهد بود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات متحده آمریکا بلافاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان در این کشور را مسدود و اعلام کرد که دلیل این کار جلوگیری از حیف‌ومیل شدن دارایی‌های افغانستان در شرایط بحرانی است.

در چهارماه گذشته و پس از تسلط طالبان، مقام‌های این گروه و نیز کشورهای همسایه از جمله پاکستان، روسیه، چین و ازبکستان بارها از آمریکا خواسته‌اند که دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند. پنجشنبه، ۹ دسمبر، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در کنفرانس «صلح و رفاه در جنوب آسیا» که در مرکز مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد برگزار شده بود، گفت که آمریکا باید ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را آزاد و برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان کمک کند.

با مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان، به دلیل کمبود نقدینگی در این کشور، ارزش پول ملی در برابر دالر آمریکایی هر روز بیشتر سقوط می‌کند. طالبان در تلاش‌ است تا با بستن صرافی‌ها و بازار مبادلات ارز، از سقوط ارزش افغانی در برابر دالر جلوگیری کند اما به نظر می‌رسد که این راه نیز چاره‌ساز نیست.

در همین حال مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان، روز دوشنبه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته که آمریکا یک کشور مهم و بزرگ است و باید با طالبان روابط خوبی برقرار کند. او از دولت آمریکا خواسته است پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند تا از وقوع فاجعه بشری در افغانستان جلوگیری شود.

مقام‌های طالبان یکی از دلایل بدتر شدن اوضاع اقتصادی در افغانستان را مسدود ماندن ذخایر ارزی بانک مرکزی آن کشور در آمریکا می‌دانند؛ در حالی که حتی اگر این پول آزاد شود، تنها می‌تواند هزینه‌های یک‌سال دولت را فراهم کند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3608
  • نویسنده : نیلوفر لنگر
  • منبع : ایندیپندنت
  • 1088 بازدید

برچسب ها