تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

این روسیه و اوکراین تروریستی

  • ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۵۸
این روسیه و اوکراین تروریستی
قبلا وقتی دو کشور به هر دلیلی با هم خصومت داشتند، رسم نبود که یکدیگر را دولت تروریستی خطاب کنند اما این رویه ظاهرا در دهه اخیر شکل گرفته که یک دولت یا کشور را به کل تروریست بخوانند.

قدرت شفیعی

از ابتدای نبرد اوکراین، کی‌یف دائما تاکید کرده که غرب باید رسما روسیه را یک کشور تروریستی اعلام کند، درخواستی که البته با استقبال اروپا و آمریکا روبرو نشده است. اصرار زلنسکی حالا نتیجه وارونه داده تا اینبار عنوان تروریست را به خودش نسبت دهند.

ویچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه که اخیرا با اظهارات تندش علیه اوکراین و غرب بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، در نشست پارلمان این کشور گفته است: ما هرچه میکنیم برای دفاع از امنیت شهروندان‌مان است، اما اوکراین به یک کشور تروریستی تبدیل شده و رئیس جمهورشان هم رئیس یک رژیم تبهکار است. باید هرکاری کنیم تا عملیات ویژه نظامی با موفقیت به پایان برسد.

یکی از ادعاهای روسیه علیه اوکراین در سالهای اخیر، به نوعی تایید همان تروریستی بودن اوکراین بوده و آن هم فعالیت گسترده نئونازی‌ها در این کشور است. از نگاه روسیه، افراطی‌های راستگرا عملا کنترل دولت و ارتش اوکراین را در دست داشته و در پی نسل کشی روس‌های ساکن این کشور هستند.

البته اروپایی‌ها هم حضور و فعالیت راست افراطی (که روس‌ها فاشیست و نازی میخوانند) در اوکراین را قبول دارند اما تفاوت نگاه آنها با کرملین در گستردگی و حجم این حضور است. دستاویز آنها هم برای رد این ادعای کرملین، یهودی بودن زلنسکی است. با این استنباط که چگونه یک ارتش نازی برای رئیس جمهوری یهودی خدمت می کند؟

این نگاه هم چندان منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه جنگ روسیه و اوکراین بسیار فراتر از ایدئولوژی و نگاه دینی و ملی است. ترکیب مبارزان در دو طرف، آن را به نوعی جنگ جهانی در ابعاد کوچک میان نمایندگان انواع و اقسام ادیان، ملیت‌ها و نژادها بدل کرده است. مثلا در طرف اوکراین، یهودی و فاشیست و مسلمان در کنار پروتستان و کاتولیک و ارتدوکس در یک جبهه میجنگند!

پس به نظر عامل اصلی و تعیین کننده در این نبرد، منافع قدرت‌هایی همچون روسیه و آمریکاست، نه اعتقاد!

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5853
  • نویسنده : قدرت شفیعی
  • منبع : ایراس
  • 610 بازدید

برچسب ها