تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

بلاتکلیفی رسانه‌های آمریکایی با پهپادهای ایرانی در اوکراین

  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
بلاتکلیفی رسانه‌های آمریکایی با پهپادهای ایرانی در اوکراین
رسانه‌ها و مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر به گزارش‌گران پهپادهای ایرانی در دست روسیه تبدیل شده‌اند. در حالی که تهران و مسکو رسما وجود چنین معامله‌ای را تکذیب کردند، آمریکایی‌ها از ابتدا اصرار داشتند که صدها پهپاد ایرانی در راه روسیه است. سپس خودشان گزارش دادند که روس‌ها در استفاده از آنها مشکل دارند. بعدا به نقل از اوکراین گفتند که اولین پهپاد ایرانی از مدل شاهد-136 انتحاری را شکار کرده‌اند.

با این حال، گزارش‌های جسته گریخته ولی از منابع جدی و قابل اتکا، نشان از حضور و تاثیر چشمگیر همین پرنده‌های کوچک در روند جنگ در روزهای اخیر داشته است. چند روز پیش یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در مصاحبه‌ای اذعان کرده بود که پهپادهای ایرانی قوی‌تر از بیرقدار ترکی هستند.

حالا هم وال استریت ژورنال خبر داده که همین شاهد-۱۳۶ در اختیار ارتش روسیه آسیب جدی به ارتش اوکراین وارد کرده است. بر اساس این گزارش و به نقل از فرمانده تیپ ۹۲ اوکراین، این پهپاد آسیب چشمگیری به نیروهای اوکراینی وارد کرده، به شکلی که تاکنون فقط از میان تجهیزات این تیپ، ۲ هویتزر ۱۵۲م.م، ۲ هویتزر ۱۲۲م.م، ۲ نفربر سری BMP و یک هویتزر آمریکایی M777 اهدایی به اوکراین، هدف این پهپاد انتحاری قرار گرفته‌اند.

چند روز پیش هم رسانه‌های روسیه خبر داده بودند که در یکی از نواحی درگیری، تعداد انبوهی پهپاد انتحاری همزمان به مراکز ارتش اوکراین برخورد کرده و باعث آسیب زیادی شدند. به نظر می‌رسد، روسیه دارد کم کم استفاده کاربردی از این پرنده‌های کامیکادزه را یاد می گیرد.

البته، هنوز اثری از پهپادهای بزرگتر و پیشرفته‌تر ایرانی در این نبرد دیده نشده است. باید دید آنها چگونه خواهند توانست روند را به سوی روسیه تغییر دهند. / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6398
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • 853 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.