تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

بهشتی‌پور: اشغال لوهانسک نمی‌تواند دلیل پیشروی آتی روس‌ها باشد/ هیچ کشوری در زمان اشغال خاکش وارد مذاکره نمی‌شود

  • ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
بهشتی‌پور: اشغال لوهانسک نمی‌تواند دلیل پیشروی آتی روس‌ها باشد/ هیچ کشوری در زمان اشغال خاکش وارد مذاکره نمی‌شود
کارشناس ارشد مسائل روسیه گفت: اینکه روس‌ها فکر کنند به دلیل آنکه لوهانسک را اشغال کرده‌اند، می‌توانند سایر نقاط را هم تصرف کنند بسیار غلط است چراکه تثبیت یک موضع از تسخیر آن سخت‌تر است.

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس ارشد مسائل روسیه با اشاره به اشغال لوهانسک توسط ارتش روسیه و اصرار مسکو بر ادامه عملیات نظامی در خاک اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از چند روز پیش که روسیه اعلام کرد منطقه لوهانسک در شرق اوکراین را به اشغال خود درآورده، تاکنون شاهد آن بودیم که مقامات ارشد این کشور دائم بر ادامه عملیات نظامی خود در اوکراین تاکید دارند. توجه داشته باشید که روس‌ها در ابتدای جنگ در سه جبهه شمال، جنوب و شرق یک عملیات وسیعی را کلید زدند و حتی کار به جایی رسید که جبهه غربی را رها کردند و مجدداً به سمت شرق و جنوب اوکراین پیشروی کردند. در آن زمان معادلات ارتش روسیه و سایر ارکان امنیتی و سیاسی این کشور بر این بود که می‌توانند به راحتی شرق و شمال را تسخیر کنند.

وی ادامه داد: حتی بحث بر این بود که روسیه طی چند هفته می‌تواند اودسا را تسخیر کند و پس از آن یک راه زمینی منتهی به جزیره کریمه خواهد کشید ولی تمام این معادلات به دلیل مقاومت مردم در مناطق شرقی اوکراین، با خطای تحلیلی روبرو شد. روس‌ها در نهایت نتوانستند کاری از پیش ببرند اما به هر ترتیب توانستند پس از حدود چهار ماه و نیم منطقه لوهانسک را به اشغال خود درآوردند. اینکه چرا حالا روسیه توانسته است این منطقه را تصرف کند به مسائلی مانند تغییرات احتمالی در نوع تسلیحات و همچنین تغییر پلان‌های عملیات نظامی ربط دارد اما در نهایت آنها توانستند اوضاع را تثبیت کنند. نکته مهمی که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که رئیس جمهور روسیه بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرده که عملیات نظامی در اوکراین را ادامه خواهد داد اما از نظر من روند آینده بسیار مبهم است.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: روس‌ها نمی‌توانند به این موضوع بسنده کنند که چون لوهانسک را فتح کرده‌اند، سایر مناطق را هم می‌توانند تصرف کنند و به راحتی نیمی از اوکراین را به اشغال خود در آورد؛ چراکه باید متوجه باشیم روسیه در شرایط کنونی از حیث اقتصادی، رنج می‌برد و اعمال و تشدید تحریم‌ها بر تامین تسلیحات و هزینه‌های جنگ تاثیرگذار بوده و مسکو را با مشکل روبرو کرده است. روسها به خوبی می‌دانند که اشغال لوهانسک به صورت صد در صد نمیتواند از حیث سیاسی و میدانی مجوزی باشد برای فتوحات آینده آنها و به همین دلیل معتقدم ادامه عملیات‌های نظامی در اوکراین میتواند کرملین را با مشکلات جدی روبرو کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که روس‌ها به دنبال آن هستند تا با دست پُر پای میز مذاکره بنشینند و به همین دلیل است که پوتین و سایر مقامات روسیه بارها اعلام کردند که به عملیات‌های خود در خاک اوکراین ادامه خواهند داد. مسکو فکر می‌کند که چون در موضع قدرت قرار گرفته و صرفاً لوهانسک را به اشغال خود درآورده، پس میتواند عملیات را ادامه بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنها فکر می‌کنند که می‌توانند تا جایی پیش بروند که بخش اعظمی از اوکراین را به اشغال خود درآورند و سپس پای میز مذاکره از موضع قدرت سخن بگوید. نمونه این مسئله را در زمان جنگ ایران و عراق شاهد بودیم. در آن زمان ما حاضر نبودیم با عراقی‌ها وارد مذاکره شویم؛ چراکه بخشی از خاک ایران در اشغال عراق بود و نمی‌خواستیم با آنها پای میز مذاکره بنشینیم. در پرونده اوکراین هم دقیقاً همین مسآله مطرح است؛ چراکه زلینسکی و حتی اروپا و آمریکا اجازه نمی‌دهند مذاکرات در زمانی برگزار شود که خاک این کشور در اشغال روسیه است. واقعاً نمی‌دانم که مسکو چه تحلیلی در مورد ادامه جنگ و تاکید بر آن دارد اما بدون تردید غربی‌ها هم خواهان ادامه این جنگ بر اساس سناریو خاص خود هستند؛ به گونه‌ای که کشورهای مانند آلمان و فرانسه دعا میکنند هر چه زودتر جنگ اوکراین تمام شود اما در سوی دیگر آمریکا و بریتانیا هم سناریو های خاص خود را پیش میبرند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5883
  • نویسنده : حسن بهشتی پور
  • منبع : ایلنا
  • 502 بازدید

برچسب ها