تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

بیرقدار ترکیه در پی شکار شاهد ایرانی

  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
بیرقدار ترکیه در پی شکار شاهد ایرانی
ادعای رسانه‌ها و مقامات اوکراینی و آمریکایی درباره استفاده مسکو از پهپاد انتحاری ساخت ایران و تاثیر چشمگیر این سلاح در نبرد اوکراین، و همزمان شدن آن با انتقاد شدید کی‌یف از کیفیت و کارایی پهپاد بیرقدار TB2، کمپانی تولیدکننده آن را به واکنش واداشته است.

در حالی که ایران و روسیه همچنان حضور پهپاد ایرانی در میدان نبرد را تکذیب می کنند، هالوک بیرقدار، از خویشاوندان رجب طیب اردوغان که مدیریت کمپانی تولیدکننده بیرقدار را بر عهده دارد، مدعی شده که برای شکار شاهد-۱۳۶ می توان TB2 را به موشک های کوتاه برد هوا به هوا مجهز کرد.

این در حالی است که حتی جنگنده های اوکراین هم در تلاش برای شکار این پهپاد ناموفق بودند و خود دچار سقوط شدند. حتی اگر چنین عملیاتی موفق باشد، هزینه آن بسیار زیاد خواهد بود.

نشریه فوربس هم به بررسی این موضوع پرداخته و نوشت:
حتی اگر پهپادهای بیرقدار و آکینجی ترکیه با موشک های هوا به هوا بتوانند شاهد را هدف قرار دهند، باز هم روشی معقول نیست. اول اینکه قیمت هر شاهد ۲۰ هزار دلار است. اگر موشک ها و عملیات پروازی هزینه بیشتری داشته باشند، در دراز مدت هزینه ها از فایده پیشی می گیرد. ثانیا اینکه روسیه شاهدها را از نقاط مختلفی به پرواز در می آورد. آیا صرفه دارد که بیرقدار و آکینجی همیشه در حال پرواز و گشت باشند بلکه شاید بتوانند یک شاهد را اتفاقی ببینند و شکار کنند؟ علاوه بر این، وقتی روس‌ها به شکل گسترده و تعداد بالا شاهد را به پرواز در می آورند، کاری از پهپادهای ترکیه ساخته نیست. همچنین، شاهد یکی از ساده ترین پهپادهای ایرانی است. اگر مثلا آرش-۲ که سرعت، قدرت و هوشمندی بسیار بیشتری دارد در اختیار روسیه باشد، آن وقت هیچ کاری از دست پهپادهای ترکیه بر نمی آید.

شایان ذکر است که معادل ایرانی بیرقدار TB2 همان مهاجر-۶ است. ترکیه پهپاد انتحاری به سبک شاهد ندارد که در اختیار اوکراین قرار دهد. که البته این جای خالی را آمریکایی ها برای کی‌یف پر کرده‌اند. / (https://s6.uupload.ir/files/11-01_114.jpg)ایراس

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6722
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : ایراس
  • 1055 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.