تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

ترکمنستان: حفظ قدرت درون خانواده

  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
ترکمنستان: حفظ قدرت درون خانواده
رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان سال 2022 را در کانون توجهات به پایان رساند: شهر جدیدی به افتخار او به نامش شد، نوه‌اش در تلویزیون ملی بر روی شعر او موسیقی نواخت و از جانب روسیه از او تمجید شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، شهر جدیدی که به عنوان مرکز استان آخال ساخته شده‌است، آرکاداغ نامگذاری خواهد شد، عنوان افتخاری ای که به قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور سابق دولت و رئیس فعلی سنا اعطا شده‌ است.

این نامگذاری به ظاهر در ۲۱ دسامبر توسط پارلمان تصویب شد، گرچه به صورت نمایشی بود.

آرکاداغ در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی پایتخت کشور، عشق آباد، قرار گرفته و حدود ۲۴ کیلومتر مربع وسعت دارد. بردی محمداوف که می‌خواهد هارون الرشید دوران معاصر باشد، تاکید کرده که آرکاداغ مانند خودش، هوشمند باشد.

به همین منظور در جلسه هیئت دولت در تاریخ ۱۵ دسامبر حاجی مراد خدای قلیف، رئیس آژانس دولتی مخابرات، عنوان کرد، ۱۰۶ کیلومتر کابل ارتباطی فیبر نوری در سراسر شهر نصب شده‌ است تا همه ساکنان آن بتوانند به طور همزمان از اینترنت پرسرعت استفاده کنند. با این حال، ممکن است این اغراقی بیش نباشد، چرا که مقامات ترکمنستان مدت زیادی از چند سال گذشته را صرف محدود کردن دسترسی به فضای مجازی کرده‌اند و به نظر می‌رسد در آینده نیز قصد دارند این مسیر را ادامه دهند.

ممارست بر روی ویژگی‌ هوشمند ارکاداغ شامل مجموعه وسیعی از دوربین‌های نظارتی برای کنترل شبانه‌روزی ساختمان‌های مسکونی، ادارات دولتی و خیابان‌ها می‌باشد. مرکز کنترل شهر همچنین میزان مصرف آب و گاز خانوارها را رصد خواهد کرد.

در اینجا همه چیز رنگ و بوی پانوپتیسم دیجیتالی(کنترل همه چیز از طریق دوربین ها) چینی را دارد. البته که شرکت‌های فناوری چینی به شدت بر روی تخیلات خام محمداف درمورد پیشرو شدن ترکمنستان در زندگی هوشمند دیجیتال، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چائو لانگ، مدیر شرکت هوآوی در ترکمنستان، در مصاحبه با روزنامه Neutral ترکمنستان در ماه نوامبر اعلام کرد: شرکت او مسئول نصب شبکه ۵G ترکمنستان خواهد بود – شبکه‌ای که برای ساختن چراغ‌های راهنمایی هوشمند آرکاداغ و شاید حتی خودروهای بدون راننده، مورد نیاز است.

هر چند ممکن است بیش از آنچه انتظار می‌رفت این موضوع به طول بینجامد، زیرا همه چیز طبق برنامه پیش نرفته‌است. با توجه به موضوعات بی‌شمار محمداف در سال ۲۰۲۲ که برای اجرای همه آنها تعجیل می‌کرد، انتظار می‌رفت از آرکاداغ به‌عنوان یک مسئله مورد توجه در سال جدید رونمایی گردد، اما این تاریخ اکنون به عقب افتاده است.

شاید بهتر بود خودبزرگ بینی پیشرونده محمداف از راه‌های متواضعانه تری رفع می‌شد. در ۲۸ دسامبر، تلویزیون ملی گزارش داد که جدیدترین شعر رئیس جمهور سابق – با عنوان “بگذار دنیا بی پایان باشد” – توسط نوه او، کریم، که پسر رئیس جمهور فعلی، سردار است، با موسیقی نواخته‌شده است. محصول این همکاری در جشن سال نو در یک مجموعه ورزش‌های زمستانی در عشق‌آباد، اجرا شد و به طور کامل در اخبار شبانگاهی پخش شد. بردی محمداف چند روز پیش از آن، وقتی در شهر جدیدی که به نام او نامگذاری شده بود، گشت‌و‌گذار می‌کرد، این اشعار را در ملاء عام خوانده بود.

در حالی که آن جشن‌های رسمی سال نو تحت کنترل اجرا می‌شد، در ۲۷ دسامبر، در کنسرت جانی، خواننده محبوب آذری-روسی، احساسات واقعی‌تری در دیگر نقاط پایتخت شکل گرفت. در بحشی از این اجرا، زن جوانی به روی صحنه رفت و جانی را در آغوش گرفت اما سریعا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. فیلم این اتفاق به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. در هرجای دیگری، این لحظه ممکن است نشان‌دهنده یک جوان تحت تأثیر احساسات با دیدن اسطوره‌اش باشد، اما این ترکمنستان بردی محمداف است. روزنامه کرونیکل ترکمنستان مستقر در وین گزارش داده که این زن، دانشجوی سال دوم مؤسسه مالی دولتی به دلیل «رفتار نامناسب» اخراج شده و به تحمل ۱۵ روز زندان محکوم شده است.

بعید است خود جانی از او دفاع کند، زیرا وی در آستانه شکل‌گیری زندگی حرفه‌ای خود قرار دارد تا خواننده‌ای متملق برای دیکتاتورها شود. در مصاحبه‌ای که پس از کنسرتش در عشق‌آباد انجام شد، او به یک روزنامه‌نگار گفت که اگر روزی موسیقی او به خوبی موسیقی «ارکاداغ محترم» شود، «بسیار عالی» خواهد بود. او ادامه داد: اگر با هم آهنگی بنویسیم، من واقعاً خوشحال خواهم شد.

روسیه می‌خواهد سال ۲۰۲۳ را با تملق در عشق آباد آغاز کند.

در اواخر دسامبر، الکساندر بلوخین، سفیر مسکو در عشق آباد، یادداشتی در مورد آرکاداغ نوشت و در آن از سازندگان شهر بخاطر اینکه توانسته‌اند ماهرانه با فناوری‌های نوآورانه و استانداردهای زیست محیطی مدرن آمیخته‌شوند، تمجید کرد. سپس وی اظهار داشت که هیچ یک از این اتفاقات بدون حضور روسیه در تشکیل کلاس مهندسی ترکمنستان ممکن نبود. بلوخین در مجمع برنامه‌ریزی شهری در روز ۲۹ دسامبر اعلام کرد که حدود ۳۰۰۰۰ از شهروند ترکمنستان در دانشگاه های روسیه در حال تحصیل هستند که ۳۰۰۰ نفر از آنها به طور رایگان درس می‌خوانند.

ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه که اکنون منزوی شده‌است، در پیام تبریک سال نو خود به سردار بردی محمداف، ابراز خوش بینی کرد که دو کشور به تعهد خود برای افزایش شراکت استراتژیک خود که هنگام بازدید رئیس جمهور ترکمنستان از مسکو در ژوئن شکل گرفت، ادامه دهند. نخست‌وزیر روسیه برای اطمینان بخشیدن به این‌ که اینها تملق‌های توخالی پایان سال نبودند، در یادداشتی با تاکید بر اینکه روسیه و ترکمنستان در سال ۲۰۲۳، پروژه‌ها و ابتکارات امیدوارکننده جدیدی را راه‌اندازی خواهند کرد، این موضوع را دنبال کرد.

ترکمنستان یک محور مهم برای روسیه محسوب می‌شود، چرا که مسکو در تلاش است تا تجارت خود به سمت جنوب، به ویژه به هند را افزایش دهد. خبرگزاری تاس در ۳۰ دسامبر گزارش داد که راه‌آهن روسیه و شرکت ترکمنستانی آن، ترکمن دمیریولاری، قرارداد همکاری برای دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۵ امضا کرده‌اند. این گزارش به نقل از یکی از مقامات راه آهن روسیه می‌گوید این شرکت آموزش، کمک به توسعه ظرفیت لجستیکی در کریدور حمل و نقل شمال- جنوب که به روسیه امکان دسترسی بیشتر به اقیانوس هند از طریق ایران را می دهد و همچنین کمک به برق رسانی به شبکه راه آهن ترکمنستان را ارائه می دهد.

ثمرات اولیه این همکاری عمیق در حال حاضر در افزایش حجم حمل و نقل از شمال به جنوب دیده می شود. شرکت راه آهن روسیه در ۲۸ دسامبر اعلام کرد که ۵۲ کانتینر را از کارلیا در مرز فنلاند به بندر چنای هند از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران ارسال کرده‌است. در سال آینده بیشتر چنین اتفاقاتی خواهد افتاد و ترکمنستان خواهد دید که چگونه جریان حمل و نقل کالا اهمیت آن را به عنوان یک مرکز لجستیکی نشان می دهد.

با این حال، سال جدید ترکمنستان با طعمی چینی آغاز خواهد شد. وزارت امور خارجه در پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد انتظار می‌رود محمداف، رئیس‌جمهور این کشور، در روزهای ۵ یا ۶ ژانویه دیداری رسمی از چین داشته باشد. جزئیات دستور کار هنوز اعلام نشده است.

 

مترجم: شیوا فرضی

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7143
  • منبع : اوراسیانت
  • 1129 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.