تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

ترکیه به دنبال ترمیم روابط با امارات و مصر

  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۰۶
ترکیه به دنبال ترمیم روابط با امارات و مصر
وزیر خارجه ترکیه می گوید پس از سالها تنش با رقیب منطقه ای ، روند عادی سازی روابط با ابوظبی در حال افزایش است. مولود چاووش اوغلو ، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه گفت که مذاکرات با شتاب مثبتی برای پایان دادن به اختلاف چندین ساله با رقبای منطقه ای، امارات متحده عربی و مصر به وقوع پیوسته است.

میدل ایست آی در گزارشی نوشت:

ترکیه در هفته های اخیر مجموعه ای از تماس های دیپلماتیک خود را با امارات متحده عربی و مصر داشته و هیئتی از قاهره روز سه شنبه وارد آنکارا شد و مقامات مصری و ترکیه ای در دور دوم گفت و گو شرکت کردند. چاووش اوغلو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NTV گفت: “دوستان ما در وزارتخانه با [مقامات مصری] دیدار داشتند. اگر بعد از جلسات با هم تصمیم بگیریم ، اقدامات متقابل لازم را برای تعیین سفیر انجام خواهیم داد.”

این دو کشور از سال ۲۰۱۳ روابط دیپلماتیک ندارند. در واقع پس از کودتای عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور این کشور که دولت دموکراتیک محمد مرسی را سرنگون کرد ، روابط تیره شد و ترکیه از به رسمیت شناختن سیسی به عنوان حاکم قانونی این کشور خودداری کرد.

ترکیه اجلاس سران کشورهای شرق مدیترانه را برای آشتی و بر طزف کردن اختلافات پیشنهاد کرده است. چاووش اوغلو همچنین به شبکه تلویزیونی NTV گفت که “گام های مثبتی در روند عادی سازی” بین آنکارا و ابوظبی وجود دارد و روابط دیپلماتیک می تواند تحت شرایط مناسب بازگردد. ترکیه و امارات متحده عربی و مصر طی چندین سال گذشته از طرف های مخالف در مناقشات منطقه ای حمایت کرده اند که مهمترین آنها درگیری در لیبی و محاصره قطر توسط چندین کشور عربی است. آنکارا همچنین علناً امارات را برای تأمین مالی کودتاچیان ۲۰۱۶ در ترکیه متهم کرده بود. با این حال ، در ماه های اخیر ، کشورها مذاکرات دو جانبه متعددی برای بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیک انجام داده اند

چاووش اوغلو گفت: هیچ دوستی و دشمنی پایداری در روابط بین الملل وجود ندارد.

دیپلمات ارشد ترکیه گفت رجب طیب اردوغان هفته گذشته با شیخ محمد بن زاید تلفنی گفتگو کرد. اردوغان ماه گذشته نیز ملاقات نادری با مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی داشت و طی آن رئیس جمهور ترکیه گفت که نقشه راهی برای سرمایه گذاری های آینده امارات در ترکیه تهیه شده است. امارات فشار بر صاحبان مشاغل ترکیه را کاهش داده و پروازهای بین استانبول ، ابوظبی و دبی را از سر گرفته است.

منبع

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2592
  • منبع : مرکز مطالعات خلیج فارس
  • 970 بازدید

برچسب ها