تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ 14 ذو القعدة 1445 Tuesday, 21 May , 2024

ترکیه و تلاش برای پر کردن جای امریکا در افغانستان

  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
ترکیه و تلاش برای پر کردن جای امریکا در افغانستان
همزمان با انتشار خبر خروج نظامیان امریکایی و اعضای ناتو از افغانستان گفتیم که امریکایی‌ها به دلایل مختلف در تلاش هستند تا ترکیه را به بازیگری فعال در این کشور تبدیل کنند.

به همین دلیل چندی پیش نشستی در مورد افغانستان در ترکیه برگزار شد که همه طرف‌ها به صورت تقریبی در آن حضور داشتند. آنکارا برای اینکه بتواند به نقش‌آفرینی در افغانستان ادامه دهد در طول سال‌های گذشته صدها میلیون دلار در این هزینه کرده و تلاش داشته تا با پاکستانی‌ها نیز هم‌افزایی داشته باشد.

▪️پس از انتشار خبری مبنی بر عقب‌نشینی ۵۰درصدی نظامیان امریکایی از افغانستان خبرهای تازه‌ای از تلاش ترکیه‌ برای حضور نظامی و امنیتی در همسایه شرقی و همزبان ما به گوش می‌رسد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ترکیه در آستانه ملاقات سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، پیشنهاد کرده که امنیت فرودگاه کابل را پس از بیرون رفتن نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، برعهده بگیرد! مقام‌های ترکیه گفته‌اند که این پیشنهاد نخستین‌بار در نشست ماه مه ناتو، مطرح شده که واشنگتن و متحدانش در آن با بیرون بردن نیروهایشان از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) پس از ناکامی تلاش ۲۰ ساله برای شکست نیروهای طالبان، موافقت کرده‌اند. مقام‌های امریکایی در این باره گفته‌اند که آنکارا پیش‌شرط‌هایی مطرح کرده که باید بررسی شود.

▪️به گفته یک مقام ترک، آنکارا و واشنگتن الزامات احتمالی اجرای این ماموریت را بررسی کرده‌اند و آمریکا با برخی از آنها موافقت کرده است. آنکارا در پی تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، این پیشنهاد را برای تضمین امنیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل، مطرح کرده و در این چارچوب مذاکراتی با ناتو و آمریکا برگزار می‌شود. رسانه‌های غربی که به عنوان توجیه‌کننده رسانه‌ای در این معامله حضور دارند، می‌نویسند: نقش ترکیه برای حفظ امنیت فرودگاه کابل برای پروازهای بین‌المللی، ممکن است به بهبود روابط آنکارا با غرب کمک کند که در پی تصمیم آنکارا برای خرید سامانه‌های پدافندی از روسیه و اختلافات و درگیری‌هایش با کشورهای اروپایی به ویژه یونان بر سر حقوق حفاری در بستر دریای مدیترانه، تیره شده است.

▪️این در حالی است که وزیر دفاع ترکیه اجرای این پیشنهاد را به پشتیبانی سیاسی، مالی و تدارکاتی متحدان مشروط کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های آمریکا که می‌خواستند ناشناس بمانند، گفته‌اند که با وجود درخواست پیش شرط‌های بسیار توسط آنکارا، برای اجرای این ماموریت، از این پیشنهاد استبقال کرده‌اند. این مقام‌ها هچنین باتوجه به اختلافات دیگر، به چند نگرانی واشنگتن در باره اعتمادپذیری ترکیه اشاره کردند، اما گفتند آمریکا راهی برای فعال‌سازی این طرح خواهد یافت.

▪️سران ناتو در نشست دوشنبه آینده در باره آینده افغانستان نیز مذاکره خواهند کرد که در آن اردوغان برای نخستین بار از هنگام به قدرت رسیدن جو بایدن با او ملاقات خواهد کرد. رویترز با توجه به تلاش ها برای از میان برداشتن اختلافات آنکارا و ناتو به ویژه آمریکا بر سر خرید سامانه های پدافند موشکی اس۴۰۰ از روسیه که منجر به اعمال تحریم‌های سال گذشته (۲۰۲۰) واشنگتن بر صنایع تسلیحاتی ترکیه شد، طرح بر عهده گرفتن امنیت فرودگاه کابل را فرصت کمیابی برای ایجاد دوباره حسن‌نیت میان آنکارا و واشنگتن می‌داند. دو کشور بر سر حمایت واشنگتن از جنگجویان کرد سوریه، منازعه اسرائیل و فلسطینیان و پرونده مطرح در دادگاه آمریکا علیه یک بانک دولتی ترکیه نیز اختلافاتی دارند.

▪️با این حال، رسانه‌های غربی از جمله رویترز که تلاش دارند تا نقش تعدیل‌کننده روانی و رسانه‌ای را برای تحکیم حضور ترکیه در افغانستان را بازی کنند، خبرسازی‌های خود را به شکل حرفه‌ای ادامه می‌دهند. به عنوان مثال در گزارشی که رویترز در این زمینه تنظیم کرده آمده است: «این پیشنهاد تنها سه ماه مانده به زمان بیرون رفتن نیروهای ناتو از افغانستان و هم زمان با اوج‌گیری درگیری‌های داخلی این کشور مطرح شده است. بر عهده گرفتن امنیت فرودگاه کابل توسط نیروهای ترکیه ممکن است برخی کشورها را به ادامه حضور دیپلماتیک در افغانستان ترغیب کند. استرالیا ماه گذشته سفارتخانه خود را در کابل تعطیل کرد.»

▪️با این حال به نظر می‌رسد که حضور ترکیه بیش از تلاش برای تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل است، بلکه ترکیه در تلاش است تا با جان دادن (سپر انسانی از سربازان این کشور) در راستای خدمت‌رسانی به منافع امریکا، به لحاظ امنیتی به عنوان یک عضو ناتو در افغانستان حضور پیدا کند و عملا در مقابل نقش‌آفرینی ایران، چین و روسیه در این کشور بایستد، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نظامی ترکیه به عنوان بخشی از ماموریت ناتو برای آموزش نیروهای امنیتی در افغانستان مستقر هستند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1527
  • منبع : اخبار سوریه
  • 1128 بازدید

برچسب ها