تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

تلاش آمریکا برای ادامه حضور در نزدیکی‌ مرز افغانستان

  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
تلاش آمریکا برای ادامه حضور در نزدیکی‌ مرز افغانستان
برخی از گزارش ها از تصمیم آمریکا برای ساخت تاسیسات و پایگاه نظامی در آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان و مناطق قبایلی پاکستان هم مرز با افغانستان حکایت دارد.

تاکنون کشور ترکمنستان در خصوص این گزارش ها اظهار نظری نکرده است اما  روسیه ساخت پایگاه نظامی آمریکا  در تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان و ازبکستان را رد کرده است .

به گفته آگاهان سیاسی افغانستان ،آمریکا برای حضور نظامی خود در منطقه در حال ساخت پایگاه نظامی در منطقه قبایلی پاکستان هم مرز با افغانستان است .

وزیر خارجه افغانستان در مجلس این کشور با رد  هرگونه ساخت پایگاه نظامی آمریکا در خاک خود گفت که حتی به پهپادهای آمریکا اجازه پرواز در مناطق مرزی این کشور را نمی دهد.

همچنین در روزهای اخیر برخی رسانه های افغانستان گزارش دادند که آمریکا در حال ساخت یک پایگاه نظامی در مناطق «شالوزان» و «ترمینال» نزدیک مرز پاکستان و افغانستان در مناطق قبایلی «کُرَم» پاکستان است.

این خبرها در حالی به گوش می رسند که در پی توافق  طالبان و آمریکا، واشنگتن اعلام کرده که تا ماه سپتامبر تمام نیروهای خود را از  افغانستان خارج می کند.

در پی توافق طالبان و واشنگتن، «کنت اف مکنزی» فرمانده  «سنتکام» ماه آوریل به خبرنگاران گفته بود ایالات متحده فعلاً با همسایگان افغانستان توافق نامه ایجاد پایگاه نظامی ندارد اما امیدوار است قبل از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در این زمینه با آنها به توافقی دست یابد.

آمریکا دو دهه است که به بهانه مقابله با گروه های تروریستی و برقراری ثبات در افغانستان حضور گسترده نظامی در این کشور داشته است. نگاهی به وضعیت این کشور نشان می دهد که حضور آمریکایی ها نه تنها نتوانسته است ثبات و امنیت را برای مردم افغانستان به همراه داشته باشد، بلکه رصد دقیق تحرکات آمریکایی ها در این کشور حکایت از آن دارد که آمریکا و متحدین غربی اش با حمایت های پشت پرده از گروه های تروریستی در صدد افزایش بی ثباتی و ناامنی در این کشور در راستای منافع ژئوپولتیک خود بوده اند.

«احمدسعیدی» دیپلمات سابق افغانستان در پاکستان و استاد دانشگاه گفت که چه بخواهیم و چه نخواهیم ساختن پایگاه در خاک پاکستان جنبه عملی گرفته است و کار آن ادامه دارد.

وی در فیسبوک خود نوشته است که بودن آمریکا در افغانستان و یا پاکستان تفاوت چندانی ندارد زیرا هدف واشنگتن حضور در منطقه است .

به گفته  وی ، با اینکه آمریکا اعلام کرده که افغانستان  را ترک می کند ولی آمریکا و ناتو به  این  راحتی حاضر به واگذاری منطقه به حریفان سنتی و استراتژیک خود نیستند.

این دیپلمات سابق افغانستان معتقد است برای پاکستان ایجاد پایگاه نظامی  امریکا در این کشور نگرانی زیادی ایجاد نمی کند چرا که این  کشور تجربه سالها حضور امریکا در کشورش را دارد .

وی افزود:اکنون نوبت مولوی فضل الرحمن، مولوی سراج الحق پسر سمیع الحق و سایر گروه‌های تند رو مذهبی  است که در افغانستان فتوای جهاد صادر می‌کردند.

رسانه های غربی نیز طی روزهای اخیر از ادامه حضور ۶۰۰ نظامی ویژه آمریکایی و تعداد نامعلوم نظامیان انگلیسی در افغانستان خبر داده و گفتند این افراد برای جلوگیری از سقوط کابل در پایتخت می مانند.

براساس این گزارش ، آمریکا از ترکیه نیز خواسته است که یک پایگاه کوچک نظامی را در فرودگاه کابل حفظ کند.

این گزارش‌ها بیانگر آن است که آمریکایی‌ها کماکان به بهانه های مختلف  برای حضور در منطقه هستند.

عبدالطیف نظری آگاه روابط بین الملل نیز پیش از این گفته بود که حملات انتحاری به مدارس،مناطق غیر نظامی و تهدید طالبان ،بهانه برای حضور آمریکا در افغانستان را فراهم می کند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1460
  • منبع : ایرنا
  • 1240 بازدید

برچسب ها