تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
رای الیوم:

تنش اسرائیل و ایران، چگونه به تنش روسیه و اوکراین گره خورده است؟

  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
تنش اسرائیل و ایران، چگونه به تنش روسیه و اوکراین گره خورده است؟
حضور نظامی روسیه در مرز‌های شرقی با اوکراین و رزمایش‌های نظامی روسیه همزمان شده است با اخبار و پیش بینی‌های مربوط به جنگ اسرائیل علیه ایران، که احتمالا به این معناست که مسئولان روسیه اطلاعاتی در مورد اراده اسرائیل برای جنگ با ایران دارند، که در صورت وقوع، آمریکا هم در کنار اسرائیل صف ارایی می‌کند و در این حالت، روسیه نیاز به حمایت از امنیت ملی خود از خطرات گسترش پیمان ناتو و ایجاد پایگاهی برای ان در شرق اوکراین دارد.

جواد الهنداوی در رای الیوم

مدتهاست که منطقه در شرایط خطرناکی قرار دارد، اما منظور از این شرایط خطرناک، جنگ اسرائیل و اعراب نیست، بلکه مراد، جنگی است که احتمالا اسرائیل علیه ایران به راه اندازد و هدف از آن، جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است، تا قدرت هسته‌ای در انحصار اسرائیل باشد؛ گویی این احتکار قدرت هسته ای، حق مقدسی برای اسرائیل است که تمام دولت‌های منطقه و جهان باید آن را بپذیرند، ولو اینکه صهیونیست‌ها برای دفاع از حق ادعایی خود مجبور به ورود به جنگی با ایران یا هر دولت دیگری شوند که به دنبال در اختیار داشتن توان هسته‌ای است!

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: تهدیدات رسمی اسرائیل در مورد نزدیک بودن زمان حمله به ایران و تجاوز‌های مکرر آن به سوریه و عراق، که موجب اعتراض یا نگرانی هیچ دولتی نشد، شکل یک امر عادی و مشروع به خود گرفته است!

تمام حوادث و وقایع منطقه در سایه رابطه هسته‌ای بین ایران و اسرائیل تفسیر می‌شود و می‌توان آن‌ها را نشانه هایی برای حمله نزدیک اسرائیل و آمریکا به ایران دانست. همانطور که عبدالباری عطوان حمله بی سابقه عربستان به سوریه و بشار اسد را نشانه ای برای نزدیکی جنگ با ایران می‌داند.

تحلیلگران زیادی معتقدند شکست مذاکرات غرب با ایران در وین، جنگی بین اسرائیل و متحدانش با ایران و متحدانش را به دنبال دارد. در این صورت، اسرائیل و آمریکا چاره‌ای ندارند جز اینکه به دنبال توجیهاتی برای افکار عمومی آمریکایی و بین المللی باشند تا بتوانند جنگی را علیه ایران به راه اندازند، اما از دیدگاه من، اسرائیل و آمریکا چنین اقدامی نمی‌کنند، نه به این دلیل که توان یا سلاح لازم را ندارند، بلکه از این جهت که نتایج این جنگ مشخص نیست.

سه اتفاق در اسرائیل، عراق و روسیه می‌تواند توجیه‌هایی را به اسرائیل و ایالات متحده برای شعله ور کردن آتش جنگ بدهد:

– اسرائیل در یک ماه اخیر شاهد افزایش عملیات مسلحانه گروه‌های فلسطینی است که در آخرین عملیات در نزدیکی شهرک حوتس در اطراف نابلس، یک شهروند اسرائیلی کشته و دو نفر زخمی شدند. طبیعتا اسرائیل این گونه اقدامات مقاومت را تروریستی می‌داند و در این باره، آمریکا و بسیاری از دولت‌های جهان نیز با صهیونیست‌ها هم عقیده هستند. اسرائیل، آمریکا و برخی اعراب، ایران را دولت حامی تروریسم می‌دانند که کمک‌های نظامی و مادی خود به گروه‌های مقاومت را پنهان نمی‌کند.

– در عراق نیز از یک ماه پیش عملیات تروریستی داعش افزایش یافته است. هیچکس رابطه بین داعش و گروه‌های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده را انکار نمی‌کند. به نظر می‌رسد هدف از این اقدامات، ایجاد فضایی در منطقه است که اسرائیل، آمریکا و برخی دولت‌های جهان آن را تروریسم می‌نامند، همین امر توجیه خوبی به اسرائیل و آمریکا می‌دهد تا با عنوان «مبارزه با تروریسم و حامیان آن» تصمیم به جنگ با ایران بگیرند، که البته همانطور که ذکر کردیم، معتقدیم اسرائیل فعلا تصمیمی برای جنگ ندارد.

– حضور نظامی روسیه در مرز‌های شرقی با اوکراین و رزمایش‌های نظامی روسیه نیز همزمان شده است با اخبار و پیش بینی‌های مربوط به جنگ اسرائیل علیه ایران، که احتمالا به این معناست که مسئولان روسیه اطلاعاتی در مورد اراده اسرائیل برای جنگ با ایران دارند، که در صورت وقوع، آمریکا هم در کنار اسرائیل صف ارایی می‌کند و در این حالت، روسیه نیاز به حمایت از امنیت ملی خود از خطرات گسترش پیمان ناتو و ایجاد پایگاهی برای ان در شرق اوکراین دارد.

آمریکا و هم پیمانان آن نمی‌توانند به دلیل شبهه یا احتمال استفاده نظامی ایران از تکنولوژی هسته‌ای اش، به راه حل نظامی، بواسطه اسرائیل، علیه ایران اشاره کنند. همانطور که آمریکا از روسیه می‌خواهد از تجمع نیرو‌های خود در مرز با اوکراین خودداری کند، تا در مقابل، اوکراین به پیمان ناتو اجازه برپایی پایگاه‌های نظامی در مرز با روسیه- که تهدیدی برای امنیت ملی روسیه است- را ندهد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3662
  • نویسنده : جواد الهنداوی
  • منبع : انتخاب
  • 935 بازدید

برچسب ها