تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

تنش دیپلماتیک با غرب و چالش اف‌ای‌تی‌اف؛ لیر ترکیه سقوط تاریخی دیگری را ثبت کرد

  • ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۵۹
تنش دیپلماتیک با غرب و چالش اف‌ای‌تی‌اف؛ لیر ترکیه سقوط تاریخی دیگری را ثبت کرد
بروز تنش دیپلماتیک میان ترکیه و ۱۰ کشور اروپایی، آمریکایی و نیوزیلند و نیز قرار گرفتن ترکیه در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی(FATF) موجب سقوط بیشتر نرخ برابری لیر ترکیه در معاملات بازار جهانی ارزهای خارجی شد.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار ارزهای خارجی، نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل یورو به ۰.۰۸۹ رسید و هر یورو در برابر ۱۱.۲۵ لیر ترکیه مبادله شد. این نرخ روز یکشنبه به ۰.۰۸۸ رسیده بود که پایین‌ترین نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل یورو به شمار می‌رود.

هر دلار آمریکا نیز طی مبادلات روز یکشنبه و دوشنبه به ترتیب در مقابل ۹.۷۲ و ۹.۶۸ لیر ترکیه مبادله و رکورد تازه‌ای ثبت شد. بدین ترتیب افت ارزش برابری لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا طی یکسال گذشته به حدود ۲۴ درصد برسد.

این در حالی است که در خرید و فروش‌های ۷ اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی هر ۱.۶۷ لیر ترکیه با یک یورو معامله شد و در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۸ نیز هر دلار آمریکا در ازای ۱.۱۴ لیر ترکیه مبادله شد که رکوردهایی تاریخی برای نرخ برابری بالای پول ملی ترکیه محسوب می‌شود.

روند نزولی نرخ برابری لیر پس از آن شدت گرفت که رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه از صدور دستور اخراج سفیران ده کشور از جمله کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ، سوئد و ایالات متحده خبر داد. عملی شدن این دستور به ایجادعمیق‌ترین شکاف میان ترکیه و غرب در ۱۹ سالی آقای اردوغان قدرت گرفته، منجر خواهد شد.

سفیران این ۱۰ کشور ۱۸ اکتبر گذشته از دولت ترکیه خواسته بودند تا جانب عدالت را در روند رسیدگی به پرونده عثمان کاوالا نگاه دارد و برای آزادی او تلاش کند، درخواستی که خشم آقای اردوغان را برانگیخت.

آقای کاوالا، بازرگان و فعال مدنی تُرک، از پشتیبانان طرح‌های فرهنگی حامی لائیسیته، آزادی رسانه‌ها، حقوق اقلیت‌های ترکیه به شمار می‌رود. او از چهار سال پیش به اتهام تلاش برای بی‌ثباتی در ترکیه بدون محاکمه در زندان به سر می‌برد.

گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف نیز روز پنجشنبه ترکیه را به دلیل تلاش ناکافی در جلوگیری از پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در فهرست خاکستری خود قرار داد. به باور کارشناسان، استمرار حضور ترکیه در این فهرست با توجه به این که از شرکای مهم عمده اتحادیه اروپا و آمریکا به شمار می‌رود می‌تواند، موجب کاهش حجم تجارت خارجی این کشور و روند ورود سرمایه خارجی به این کشور شود؛ این نگرانی موجب شده تا افت نرخ برابری لیر ترکیه طی روزهای اخیر ادامه یابد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3115
  • منبع : یورونیوز
  • 590 بازدید

برچسب ها