تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
رئیس‏‌جمهور اوکراین به بیانیه کاخ سفید واکنش نشان داد

حمله روسیه اغراق است؟

  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
حمله روسیه اغراق است؟
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که غربی‌ها درباره احتمال وقوع جنگ بین کشورش و روسیه اغراق کرده‌اند و همین باعث ایجاد هراس و بی‌ثباتی در اقتصاد کی‌یف شده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت که دیگر رهبران جهان درباره احتمال وقوع جنگ بین کشورش و روسیه اغراق کرده‌اند و همین باعث ایجاد هراس و بی‌ثباتی در اقتصاد کی‌یف شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، زلنسکی در گفت‌وگو با خبرنگاران خارجی روز جمعه تصریح کرد که او در تماس‌های تلفنی با رهبران جهان مانند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه توضیح داد که اگرچه تهدید کرملین «قریب‌الوقوع و دائمی است»، اما اوکراینی‌ها یاد گرفته‌اند که با آن زندگی کنند. مسکو در سال۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را به اشغال خود درآورد. زلنسکی گفت: «آنها می‌گویند، فردا روسیه حمله می‌کند. این به معنی ایجاد رعب و وحشت است.»

 روسیه ده‌ها هزار نیرو در مرز خود با اوکراین مستقر کرده و این نگرانی را برانگیخته است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله است. روسیه بارها برنامه خود را برای حمله به همسایه غربی‌اش رد کرده است.  شدت تهدید ناشی از روسیه هنوز نامشخص است و بنا بر گزارش‌ها، محل اختلاف زلنسکی و بایدن بوده است. یک مقام ارشد اوکراینی به سی‌ان‌ان گفت ظاهرا گفت‌وگوی آنها در روز پنج‌شنبه خوب پیش نرفت. در این تماس که مقام اوکراینی آن را «طولانی و صریح» توصیف کرد، گفته می‌شود که بایدن هشدار داده بود حمله روسیه تقریبا قطعی و قریب‌الوقوع است؛ درحالی‌که زلنسکی موضع خود را مبنی بر اینکه تهدید روسیه همچنان «خطرناک اما مبهم» است، تکرار کرد. کاخ سفید اما این گفته‌ها را تقبیح کرد و گفت این منبع ناشناس اطلاعات غلط را به بیرون درز می‌‌هد. یک سخنگوی کاخ سفید گفت که بایدن به زلنسکی درباره حمله روسیه به اوکراین هشدار داده و آن را یک «احتمال قریب به یقین» خوانده است.

زمانی که زلنسکی درباره گفت‌وگوی خود با بایدن مورد سوال قرار گرفت، از حمایت رئیس‌جمهوری ایالات متحده تشکر کرد؛ اما گفت که افزایش نیروهای روسیه همانند گذشته که گفته است، چندان مهم نیست. زلنسکی گفت: «من رئیس‌جمهور اوکراین هستم، من اینجا مستقر هستم و فکر می‌کنم جزئیات را عمیق‌تر از هر رئیس‌جمهور دیگری می‌دانم. ما هیچ سوءتفاهمی با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نداریم.» در عین حال زلنسکی تاکید کرد که از بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد نمی‌کند. به‌رغم اختلاف نظرها، به نظر می‌رسد همه طرف‌ها برای راه‌حل دیپلماتیک تلاش می‌کنند. زلنسکی گفت که مایل است با پوتین برای گفت‌وگوی جدی دیدار کند و به بایدن پیشنهاد داد که بستری برای گفت‌وگو بین واشنگتن، کی‌یف و مسکو ایجاد کند. زلنسکی افزود: «افرادی هستند که ارزش زندگی انسان‌ها را درک نمی‌کنند و موضوع همین است. من از گفت‌وگوی جدی حمایت می‌کنم.» با این حال رهبران ارشد پنتاگون روز جمعه گفتند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیروها و سخت‌افزارهای نظامی مورد نیاز برای حمله به تمام اوکراین را مستقر کرده است؛ زیرا مقامات ارشد وزارت دفاع هشدار داده‌اند که بن‌بست تنش‌آمیز منجر به هدایت ایالات متحده، متحدان ناتو و روسیه به قلمروی ناشناخته می‌شود. به  نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مقامات می‌گویند: روسیه بیش از ۱۰۰هزار سرباز را در مرزهای اوکراین جمع‌آوری کرده است و برای اولین‌بار این اطلاعات از سوی مقامات نظامی به‌طور رسمی مورد تایید قرار گرفت. مقامات پنتاگون گفتند که این نیروها توانایی اشغال سراسری اوکراین را دارند و این تعداد بسیار فراتر از تهاجم تنها به مناطق مرزی است. لوید جی.آستین سوم، وزیر دفاع، تاکید کرد که به لحاظ سخت‌افزاری نیز روسیه ترکیبی از توپخانه‌ها و راکت‌های روسی را در مرز اوکراین مستقر کرده است و تصریح کرد که این مقدار سخت‌افزار نظامی جمع‌آوری شده،  بیشتر از استفاده برای مانورهای نظامی است. اما ژنرال مارکمیلی، رئیس ستاد مشترک ارتش در توصیف این سخت‌افزارها اشاره‌ای صریح‌تر داشت و گفت: «فکر می‌کنم برای دیدن این حجم از نیرو و تسلیحات نظامی، باید به روزهای جنگ سرد بازگردیم.»

این اظهارات در شرایطی از سوی مقامات پنتاگون در یک کنفرانس خبری ابراز شد که بحران اوکراین بالا گرفته و بایدن پیش‌بینی کرده است که روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کند. بر حسب تخمین مقامات آمریکایی در حال حاضر ۳۵هزار نیروی نظامی این کشور در اوکراین مستقر هستند که از این تعداد ۷هزار نفر آنها برای حفاظت از سفارت آمریکا در کی‌یف، پایتخت اوکراین در نظر گرفته شده‌اند. همزمان روسیه نسبت به برگزاری نشست شورای امنیت درخصوص بحران اوکراین انتقاد کرد و آن را یک شلیک مستقیم از سوی آمریکا خواند. این نشست از سوی آمریکا سازماندهی شده است. مسکو می‌گوید آمریکا قصد دارد با این نشست، گفت‌وگوها را از مسیر خود خارج کند. در مقابل مقامات آمریکایی تاکید کردند این نشست روز دوشنبه حتما برگزار خواهد شد. نشست شورای امنیت، قدرتمندترین نهاد سازمان ملل، از سوی ایالات متحده در پاسخ به استقرار نیروهای نظامی روسیه در امتداد مرزهای اوکراین درخواست شده است. آمریکایی‌ها، ناتو و متحدان غربی آنها، افزایش نیروها را مقدمه‌ای برای تهاجم احتمالی می‌دانند و آن را نقض اصول اصلی سازمان ملل می‌خوانند؛ اصولی که به موجب آن به اجتناب از درگیری‌های مسلحانه بزرگ جهانی برای بیش از هفت دهه کمک کرده است. روسیه می‌گوید قصد حمله به اوکراین را ندارد؛ اما می‌خواهد تضمینی دریافت کند که همسایه‌اش قصد پیوستن به ناتو را ندارد. همچنین روسیه خواسته است که کشورهای غربی و ناتو نیروهای خود را از کشورهای اروپای شرقی بیرون بکشند. روسیه می‌گوید از پیشنهادهای آمریکا راضی نیست؛ اما برگزاری نشست شورای امنیت را هم محکوم کرد. دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم این کشور در یک پست توییتری این اقدام آمریکا را که به ابتکار توماس گرینفیلد؛ سفیر آنریکا در سازمان ملل ترتیب داده شده است، مورد استهزا قرار داد. او نوشت: به یاد نمی‌آورم که کشور دیگری بر اساس تصورات ذهنی و توهمات خود درخواست برگزاری یک نشست داشته باشد. امیدواریم که از این شیرین‌کاری آشکار آمریکایی‌ها دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل حمایت نکنند.»

همزمان پوتین نیز گفته است که ناتو و آمریکا به دغدغه‌های امنیتی آنها پاسخ درخور نداده‌اند. به گزارش الجزیره، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که ایالات متحده و ناتو به خواسته‌های امنیتی اصلی مسکو بر سر اوکراین توجه نکرده‌اند؛ زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از استقرار نیروهای اضافی در شرق اروپا خبر داده است. پوتین این سخنان را در صحبت تلفنی‌اش با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه مطرح کرد و پس از هفته‌ها سکوت، برای اولین‌بار به صراحت درباره منطقه بحران‌زده اظهارنظر کرد. کرملین به نقل از پوتین گفت به مکرون گفته است که پاسخ‌های ارائه‌شده توسط واشنگتن و ناتو را در این هفته قبل از تصمیم‌گیری درباره اقدامات بیشتر، مطالعه خواهد کرد. همچنین کرملین درباره گفت‌وگوی پوتین با مکرون تصریح کرد: «توجه به این واقعیت جلب شد که پاسخ‌های آمریکا و ناتو نگرانی‌های اصلی روسیه را در نظر نگرفته است.» این نگرانی‌ها شامل اجتناب از گسترش ناتو، عدم استقرار سلاح‌های تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگرداندن «قابلیت‌ها و زیرساخت‌های نظامی» ناتو به وضعیت قبل از پیوستن کشورهای سابق پیمان ورشو در اروپای شرقی به این ائتلاف است. این کشور همچنین به دنبال تضمینی است که اوکراین برای همیشه از پیوستن به ناتو منع شود. کرملین در ادامه تاکید کرد: «سوال کلیدی نادیده گرفته شده است؛ اینکه چگونه ایالات متحده و متحدانش قصد دارند از اصل یکپارچگی امنیتی پیروی کنند؛ چراکه هیچ‌کس نباید امنیت خود را به قیمت از دست رفتن امنیت کشور دیگر تقویت کند.» یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه گفت: پوتین تاکید کرده است که نمی‌خواهد اوضاع تشدید شود و اظهارات آشتی‌جویانه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، که گفته بود مسکو خواهان جنگ نیست، در این راستا ارزیابی می‌شود. این گفت‌وگوی تلفنی پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین ممکن است قریب‌الوقوع باشد. روز جمعه، بایدن اعلام کرد که به زودی تعداد کمی از نیروهای آمریکایی -نه خیلی زیاد- را برای تقویت حضور ناتو در شرق اروپا به‌دلیل ادامه تنش‌ها اعزام خواهد کرد. آمریکا از قبل ده‌ها هزار سرباز به اروپا فرستاده است که عمده آنها در کشورهای غربی اروپا مستقر هستند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4195
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 622 بازدید

برچسب ها