تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024

خیز رژیم صهیونیستی برای گسترش نفوذ در آسیای مرکزی

  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
خیز رژیم صهیونیستی برای گسترش نفوذ در آسیای مرکزی
وزارت امور خارجه قزاقستان نیز با تاکید بر اینکه اسرائیل همچنان به منابع انرژی این کشور علاقه دارد، تاکید کرد: 25 درصد نفت وارداتی به اسرائیل از قزاقستان است.

سایت شورای راهبردی روابط خارجی روسیه در گزارشی، تحرکات رژیم اشغالگر قدس در آسیای مرکزی را مورد بررسی قرار داده است:

در سال ۲۰۲۰، اسرائیل روابط خود را با چندین کشور عربی به طور همزمان عادی کرد: امارات متحده عربی، مراکش، بحرین، سودان. پیش از این در آغاز سال ۲۰۲۳، نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تمایل خود را برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی اعلام کرده بود. در پس زمینه تغییر روابط بین دولت یهود و جهان اسلام در خاورمیانه، یکی دیگر از اهداف سیاست خارجی اسرائیل را می توان منطقه آسیای مرکزی را میتوان به راحتی مورد توجه قرار داد.

چرا منطقه آسیای مرکزی برای اسرائیل جالب است؟ در پاسخ، چند مورد از اهمیت بالایی برخوردار اند

ذخایر غنی منابع طبیعی در این منطقه.
منطقه از نظر امنیتی به دلیل نزدیکی به ایران و همچنین همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، برای رژیم صهیونیستی جالب توجه است.
حمایت از جوامع یهودی بومی در این منطقه خصوصا ازبکستان.
استفاده از دولت های منطقه به منظور تبلیغ قدرت نرم اسرائیل و عادی سازی این رژیم به عنوان دولتی که به همه ادیان احترام می گذارد.

وزارت امور خارجه قزاقستان نیز با تاکید بر اینکه اسرائیل همچنان به منابع انرژی این کشور علاقه دارد، تاکید کرد: ۲۵ درصد نفت وارداتی به اسرائیل از قزاقستان است.

در اینجا لازم به ذکر است که اسرائیل در سال ۲۰۲۲ قراردادی را در مورد صادرات گندم از قزاقستان منعقد کرد که با تشدید بحران جهانی غذا، اهمیت ویژه تری پیدا کرد. در ماه می ۲۰۲۳ اسرائیل و قزاقستان پیش نویس کنوانسیون را برای اجتناب از مالیات مضاعف تهیه کردند که همکاری اقتصادی بین دو کشور را تسریع خواهد کرد.

اسرائیل به طور منظم تجربیات خود را در زمینه امنیت به اشتراک می گذارد و از طریق دفتر منطقه ای سازمان ملل در مبارزه با جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر واقع در تاشکند، با کشورهای آسیای مرکزی همکاری می کند.

در دسامبر ۲۰۲۲، مقامات پنج کشور آسیای مرکزی برای تبادل دانش در مورد کنترل مرزها و امنیت سایبری، از اسرائیل بازدید کردند. همچنین لازم به ذکر است که در نوامبر ۲۰۲۰، اسرائیل و قزاقستان یادداشت تفاهمی در زمینه امنیت سایبری امضا کرده بودند.

در سال ۲۰۲۳، اسرائیل به طور رسمی ساختمان سفارت را در ترکمنستان افتتاح کرد که تنها ۱۷ کیلومتر با مرزهای ایران فاصله دارد. مراسم افتتاحیه سفارت، با حضور الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل برگزار شد.

در ژانویه ۲۰۲۳، لازار برمن، روزنامه‌نگار اسرائیلی در مقاله‌اش برای تایمز اسرائیل خاطرنشان کرد که نفوذ مسکو بر کشورهای آسیای مرکزی در حال حاضر ضعیف شده است. تغییر منافع روسیه منجر به این واقعیت شده است که خلاء روسیه در آسیای مرکزی نه تنها توسط بازیگران مهم منطقه ای مانند ترکیه و چین، بلکه توسط اسرائیل نیز پر می شود. همانطور که نماینده وزارت خارجه اسرائیل، یووال فوکس تاکید کرد، این رژیم به دنبال گسترش روابط خود با کشورهای آسیای مرکزی است و برای این امر، هم اکنون منافع مشترکی وجود دارد که باید توسعه یابد.

 

 

 

منبع

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8383
  • نویسنده : ناتالیا فیلیپووا
  • منبع : کانال مرکز مطالعات تاجیکستان
  • 483 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.