تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

در مسکو و دهلی‌نو منافع حرف اول را می‌زند

  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
در مسکو و دهلی‌نو منافع حرف اول را می‌زند
به همان اندازه که آغاز جنگ اوکراین ساختار بین‌الملل را دستخوش تغییرات شگرف کرده، شاهد رخدادها و تصمیمات جدید و عجیب از سوی کشورها هم هستیم. در این میان برخی کشورها که سعی کرده‌اند تا اینجا وارد بلوک بندی خاصی نشوند و به قول معروف وسط بازی کنند، به نظر منافع بیشتر و بهتری به دست می‌آورند.

ترکیه و هند مثال بارز این رویکرد هستند. دهلی نو حالا همزمان که با ایالات متحده در چارچوب ائتلاف‌های بین المللی همراه می‌شود، حاضر نیست روسیه را هم به خاطر جنگ اوکراین سرزنش کند، هم از آمریکا قول حمایت تسلیحاتی بیشتر می‌گیرد و هم از روسیه. از آن سو نفت روسیه را با قیمت رقابتی میخرد و پول تجارتش را هم با روپیه می‌دهد! این شرایط برای چین چندان خوشایند نیست.

تازه‌ترین اخبار نشان می دهد که روسیه پذیرفته بمب‌افکن توپولف ۱۶۰ام به هند بفروشد. هند تا پیش از این وضعیت هم اصلی‌ترین خریدار تسلیحات روسی بود اما این یکی فرق دارد. این بمب افکن راهبردی از آن دسته تسلیحاتی است که می تواند توازن قوا را بر هم زند.

در این زمینه خاص، هند در برابر چین ضعف دارد اما اگر این بمب افکن های وحشتناک روسی را دریافت کند، دیگر بمب افکن اچ-۶ چینی نمی تواند دست بالا را داشته باشد.

از نظر مسکو آنچه عوض دارد گله ندارد! کرملین از چین ناراحت است چراکه انتظار همراهی بیشتری داشت. چین نه تنها حاضر به حمایت مستقیم از روسیه در مسئله اوکراین نشده، بلکه تحریم‌های آمریکا را هم مو به مو اجرا می‌کند! حتی کمپانی های بزرگ چینی مثل هوآوی بازار روسیه را ترک کرده‌ و بانک‌های حساب‌های روسی را بسته‌اند.

حالا شاید چین برای کسب رضایت بیشتر مسکو و جلوگیری از این قرارداد، امتیازاتی به روسیه بدهد و آمریکا هم مجبور شود برای پیشگیری از آن، امتیازاتی به هند بدهد!

برای هند و روسیه، دوست و دشمن دائمی تعریف نشده، فقط منافع روزانه را می‌بینند!

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6065
  • نویسنده : قدرت شفیعی
  • 639 بازدید

برچسب ها