تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

روسیه؛ گرانی سرسام آور در آستانه سال نو/ سیب زمینی به جای خاویار

  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
روسیه؛ گرانی سرسام آور در آستانه سال نو/ سیب زمینی به جای خاویار
"الکسی ناوالنی" منتقد کرملین: حتی از پشت میله های زندان نیز فشار و گرانی را حس کردم.

سراسر روسیه در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی با گرانی سرسام آور و ناامید کننده مواجه شده و بسیاری از خرید خوراکی‌های سنتی و مرسوم شب سال نو عاجرند.

به گزارش عصرایران، شهروندان ثروتمندتر مسکو  نیز تحت تاثیر این گرانی قرار گرفته اند.

بسیاری از آنها مجبور به انتخاب برای خرید مواد غذایی سال نو هستند و تهیه هر غذایی حدود ۲۰ درصد گرانتر از سال قبل شده است. 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به ناخشنودی مردم از گرانی‌های شب سال نو در روسیه پرداخته و دلایل این گرانی می‌گوید.

“سرگی بوریسوویچ” مرد ۶۰ ساله روسییکی از کسانی است که از گرانی‌های امسال گله دارد. او حین قدم زدن در یک بازار خوراکی‌های یخ زده، میز پر از خوراکی های خوشمزه شب‌ سال نو گذشته را به یاد می‌آورد. خوراکی‌هایی که احتمالا به دلیل گرانی قدرت خرید آن را ندارد.

یک کارگر کارخانه روس که از گفتن نام و نام خانوادگی‌اش خودداری کرد، در این باره گفت که برای سال جاری باید از خرید خاویار و بسیاری از خوراکی‌ها صرف نظر کند تا بتواند نوشیدنی گازدار الکلی برای شمارش معکوس شب سال نو را بخرد. سال نوی میلادی از مهم‌ترین و بزرگترین تعطیلات روسیه به شمار می‌آید.

مردم سراسر روسیه در آستانه سال نوی میلادی قربانی تورم و گرانی هستند. آنها در بهترین روزهای سال مجبور به انتخاب‌های سخت شده اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

روسیه؛ گرانی سرسام آور در شبهای سال نو/ نخود به جای خاویار

“سرگی بوریسوویچ” که از قیمت یک قرص نان که اینک ۱۰۰ روبل (۱٫۳۵ دلار) شده، شوکه است، گفت: “همه چیز مرتب گرانتر می‌شود اما حقوق و دستمزدها افزایش نمی یابد”.

در ماه جاری میلادی (دسامبر- آذر) تورم روسیه به بالاترین حد خود پس از سال ۲۰۱۶ رسیده و افزایش مرتب هزینه‌های روزمره به مردمی که میانگین درآمد آنها  40402 روبل (۵۴۵ دلار) است به شدت ضربه زده است.

براساس تحقیق و بررسی‌های اخیر وب‌سایت استخدامی “سوپر جاب” (SuperJob)، حدود ۴۳ درصد روس‌ها هیچ پس اندازی ندارند.

“سرگی بوریسوویچ” می‌گوید در سفره شب سال نوی امسال او سیب زمینی و نخود فرنگی وجود خواهد داشت و دیگر خبری از خاویار و نوشیدنی‌های گران نیست.

او با اشاره به محبوبیت یک نوشیدنی از زمان دوران اتحاد جماهیر شوروی گفت: “اگر بتوانم تنها مقداری از این نوشیدنی را می‌خرم”.

خاویار قرمز که به صورت سنتی غذای شب سال نوی روس‌ها به شمار می‌آید این روزها به بالاترین قیمت خود پس از سال  سال ۲۰۰۰ رسیده است. این خوراکی با کره و نان سرومی‌شود.  نظارت بر قیمت ها در روسیه تقریبا از این سال آغاز شد.

رسانه‌های روسی به نقل از مرکز آمار روسیه نوشتند که مواد لازم برای تهیه دیگر غذاهای مرسوم در کریسمس مانند “مایونز” “سالاد الویه” حدود ۱۵ درصد گرانتر از سال قبل می‌شود.

“خاویار قرمز” که یکی از مواد غذایی مورد علاقه روس‌های برای شب سال نو است با ۲۰ درصد افزایش در مقایسه با سال قبل به گرانترین ماده غذایی این روزهای بازار روسیه تبدیل شده است.

غذایی موسوم “شوبا” یا “شاه ماهی زیر کت خز” امسال برای روس‌ها ۲۵ درصد گرانتر از سال گذشته آب می‌خورد. این غذا با چغندر، هویج، سیب زمینی، تخم مرغ، مایونز و .. درست می شود.

تراژدی تورمی

استانداردهای زندگی روسیه پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به تدریج کاهش یافته است. پس از الحاق کریمه به روسیه تحریم‌های غرب علیه این کشور افزایش یافت.

در حال حاضر شیب کاهش استاندرادها شتاب گرفته و حتی به ساکنان مسکو به عنوان ثروتمندترین‌ها در روسیه ضربه می زند.

“کارینا استروکووا” یک مهندس که در مرخصی زایمان به سر می‌برد، می گوید: این روند او را مجبور می‌کند که خرید مواد غذایی از یک سوپر مارکت بهتر را رها به سراغ سوپر مارکت ارزانتر با کیفت پائین رود.

این زن ۳۰ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت که پرداختی‌های او برای مواد غذایی ۲۵ درصد بیشتر از سال گذشته شده است.

وی افزود: در تلاشیم تا هزینه‌های خود را کمتر کنیم زیرا هیچ منبع درآمد دیگری نداریم.

براساس نظرسنجی‌ها کاهش قدرت خرید یکی از بزرگترین نگرانی روس‌ها است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

روسیه؛ گرانی سرسام آور در شبهای سال نو/ نخود به جای خاویار

وی افزود: ما به مغازه‌های ارزانتر می‌رویم و هدایا و خوراکی‌های کمتری می‌خریم”.

“الکسی ناوالنی” منتقد کرملین که در اوایل سال جاری به اتهام اختلاس به زندان‌های روسیه افتاده در این باره گفت که حتی از پشت میله های زندان نیز فشار و گرانی را حس کرده است.

او در اینستاگرام خود نوشت که قیمت مواد غذایی در کمتر از یک سال حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

ناوالنی اجازه دارد مواد غذایی تکمیلی مورد نیاز خود تا سقف ۹ هزار روبل (۱۲۰ دلار) را از برخی از مغازه ها، تهیه کند.

وی نوشت: “فاجعه تورمی بزرگی که برخی حقوق بگیران می‌گذرانند در برابر چشمان من آشکار است”.

نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که کاهش قدرت خرید یک نگرانی بزرگ برای روس‌ها است و بر اعتماد مردم به مقامات و محبوبیت پوتین تاثیر می‌گذارد.

دولت روسیه برای مهار قیمت‌ها، سهمیه بندی صادرات و سقف قیمت‌های دولتی را در نظر گرفته است. بانک مرکزی نیز بارها نرخ بهره اصلی را بالا برده است.

“ولادیمیر پوتین” رهبر روسیه تورم را “مشکل اصلی امروز برای اقتصاد و شهروندان” توصیف کرده و به مقامات دستور داد تا در سال آینده این میزان از ۸  به ۴ درصد بازگردد.

“ایگور نیکولایف” از موسسه “تحلیل استراتژیک در FBK گرنت تورنتون” روسیه در این باره گفت: “بخشی از این تورم دلایل جهانی دارد و به دلیل خرج کردن‌های مربوط به دوران بهبود پس از همه گیری و اختلال در زنجیره تامین است”.

او افزود که وضعیت در روسیه بدتر شده و به جایی رسیده که عوامل و بازیگران کافی برای پائین آوردن قیمت‌ها وجود ندارد.

“نیکولایف” گفت: “وقتی رقابت کافی وجود ندارد، هیچ مکانیسمی هم وجود ندارد که تولیدکنندگان و فروشندگان را از افزایش قیمت‌ها باز دارد”.

برای مهار افزایش قیمت دولت روسیه محدودیت سهمیه صادرات را در نظر گرفته است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

روسیه؛ گرانی سرسام آور در شبهای سال نو/ نخود به جای خاویار

“سوتلا کنیازوا” حقوق بگیر ۸۸ ساله که در بازار برای نوه هایش عیدی سال نو می‌گیرد، گفت: “مردم می توانند به هر چیزی عادت کنند”.

او : “نمی‌توانم بگویم زندگی بدی دارم. تقریبا ۳۰ هزار روبل  (400 دلار) در ماه  حقوق بازنشستگی می‌گیرم”.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3650
  • منبع : عصر ایران
  • 607 بازدید

برچسب ها