تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

روسیه در حال تقویت سوئیفت خود برای روز مبادا

  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
روسیه در حال تقویت سوئیفت خود برای روز مبادا
تهدیدها و تحریم های آمریکا باعث تلاش روسیه برای تقویت سیستم مالی سوئیفت اختصاصی خود و همچنین افزایش مشترکان و مشتریان به این سیستم روسی شده است.

دولت روسیه روز شنبه در گزارشی به نقل از اطلاعات بانک مرکزی روسیه نوشت: تعداد بانک ها و اشخاص حقوقی که از سوئیفت روسی موسوم به «اس. پ.ف. اس» استفاده می کنند در سال ۲۰۲۰میلادی به رقم ۴۰۴ رسید. در سال گذشته ۱۹ بانک و شخص حقوقی به این سیستم روسی تبادل اطلاعات مالی پیوستند.

آمریکا در سال گذشته همانند سالهای دیگر دهها بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد روسیه و مقام ها و اتباع و شرکت ها و موسسات اعتباری این کشور وضع کرد و در زمان حاضر تعداد بسته های تحریمی آمریکا در مورد روسیه از مرز ۱۰۰ بسته گذشته است.

رسانه روسی در ادامه گزارش خود نوشت: در سال ۲۰۲۰ تعداد تراکنش ها از طریق سوئیفت روسی یا «اس. پ.ف. اس» دو برابر افزایش یافت و در مجموع ۲۰.۶ درصد از تراکنش های روسیه از طریق سوئیفت را شامل شد. سوئیفت یک سیستم تبادل و پرداخت داده بین بانکی است که بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی تقریباً در همه کشورها به آن متصل هستند.

بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۴ همزمان با آغاز موج گسترده تحریم روسیه از سوی آمریکا، سوئیفت روسی را ایجاد کرد که در صورت کنار گذاشتن روسیه از این سیستم، جایگزین آن خواهد شد.

مساله کنار گذاشتن روسیه از سوئیفت در هفته های اخیر با تیرگی روابط مسکو و اتحادیه اروپا و پاسخ روسیه به تحریم های جدید بروکسل با تحریم هشت مقام اروپایی حادتر شده و مقام های روسیه این مساله را بطور جدی بررسی می کنند.

با این حال روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از دادن پاسخ مستقیم به این سوال که آیا واشنگتن امکان حذف روسیه از سوئیفت را بررسی می کند، خودداری کرد و گفت: من نمی خواهم به سوالات مبتنی بر تئوری که در آینده چه پاسخی می دهیم جواب بدهم. واشنگتن هر گزینه منطقی برای مهار و بازداشتن تجاوزات روسیه را در عرصه های مختلف بررسی می کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به تازگی گفت که روسیه برای حذف و کنار گذاشته شدن از سیستم سوئیفت آماده می شود. روسیه تلاش می کند تا ریسک های احتمالی در صورت کنار گذاشته شدن از سوئیفت را به حداقل برساند.

دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: روسیه در زمان حاضر کنار گذاشته شدن از سیستم سوئیفت را به صورت نظری بررسی می کند، اما چنین امکانی را بعید نمی داند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر در روسیه تلاش های بین سازمانی برای به حداقل رساندن ریسک ها و زیان های اقتصادی از قطع دسترسی این کشور به سوئیفت و سیستم های پرداخت بانکی بین المللی جریان دارد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=766
  • منبع : ایرنا
  • 822 بازدید

برچسب ها