تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

روسیه دوست ندارد در تجارت آسیای میانه پشت سر چین قرار بگیرد  

  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
روسیه دوست ندارد در تجارت آسیای میانه پشت سر چین قرار بگیرد  
مشکلات اقتصادی داخلی ممکن است باعث کاهش صادرات پکن به آسیای میانه بشود
#اختصاصی
روسیه در اواخر ماه آوریل ، یک هیئت بزرگ تجاری به رهبری وزیر صنعت و تجارت و بسیاری از فرمانداران منطقه ای را به نمایشگاه تجارت Innoprom ازبکستان اعزام کرد و امیدوار بود تجارت دو جانبه را تقویت کند. اما مذاکرات منجر به دستیابی به موفقیت نشد.
به نظر می‌رسد که برای کرملین سخت است که در تجارت با آسیای میانه پشت سر چین قراربگیرد.
عدم تمایل مقامات روسی برای تصدیق واقعیت تجارت در یک نمایشگاه تجاری اواخر ماه آوریل ، که در پایتخت ازبک تاشکند برگزار شد، به نمایش گذاشته شد. به گزارش خبرگزاری تاس، در سخنرانی در این نمایشگاه، ایگور کمینین، معاون نماینده تجارت روسیه، حداقل در مورد ازبکستان ادعا کرد که روسیه و چین “طبق گفته رهبران ازبک،” شرکای مساوی با سهم مساوی در گردش مالی تجاری بودند.
استدلال کامینین به معنای واقعی کلمه یک آرزو است. وی برای قرار دادن روسیه و چین در یک جایگاه برابر در بحث تجارت، به اهداف تجاری و آرزوی روسیه برای سال ۲۰۳۰ اشاره کرد که در آن ازبکستان امیدوار است گردش مالی سالانه با مسکو و پکن را با هر یک به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهد.
آمار رسمی تجارت ازبکستان برای سال ۲۰۲۳ در حال حاضر شکاف گسترده‌ای بین روسیه و چین را نشان می‌دهد. گردش مالی تجارت ازبک-روس در سال گذشته ۹٫۸ میلیارد دلار بود که تقریبا ۳۰ درصد پایین‌تر از سطح تجارت ازبکستان-چین با مجموع ۱۳٫۷ میلیارد دلار بود.
طبق گفته منابع رسمی ازبکستان، چین امسال تاکنون جایگاه برتر خود را حفظ کرده است. گردش مالی دو جانبه با چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ مبلغ ۳٫۰۱ میلیارد دلار بود، در حالی که روسیه ۲٫۵ میلیارد دلار به دست آورد. اگر الگوی موجود برای بقیه سال ادامه داشته باشد، ارزش تجارت دو جانبه ازبکستان با روسیه مانند سال گذشته خواهد بود در حالی که کل تجارت چین کاهش می‌یابد.
وضعیت ازبکستان در رقابت تجاری منطقه‌ای روسیه و چین یک امر خاص نیست. آمار رسمی برای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که چین با هر پنج کشور منطقه‌ای آسیا از روسیه در گردش تجارت فراتر رفته است.
لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10428
  • منبع : https://eurasianet.org/russia-doesnt-like-taking-a-back-seat-to-china-in-central-asia-trade
  • 658 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.