تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

روس‌ها، یوان را جایگزین دلار و یورو می‌کنند

  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۲۷
روس‌ها، یوان را جایگزین دلار و یورو می‌کنند
بر اساس نظرسنجی روزنامه مالی کامرسانت، بانک‌های روسیه در ماه گذشته شاهد افزایش شدید تعداد حساب‌های یوان چین بودند.

بر اساس نظرسنجی روزنامه مالی کومرسانت، بانک‌های روسیه در ماه گذشته شاهد افزایش شدید تعداد حساب‌های یوان چین بودند. طبق گزارش این نشریه، شهروندان روسیه فعالانه پس‌اندازهای فارکس خود را به ارز چینی تبدیل می‌کردند، چون تعداد حساب‌های جدید به یوان نیز رشد قابل‌توجهی داشت.

به عنوان مثال، در Tinkoff Bank، حجم وجوه نگهداری شده به یوان هشت بار افزایش یافته است. بانک ام تی اس، مانند بانک بازسازی و توسعه اورال، افزایش چهار برابری را گزارش کرد، در حالی که بانک سن پترزبورگ شاهد افزایش ۳٫۵ برابری بود.

بانک Tinkoff همچنین گزارش داد که بسیاری از شرکت‌های عمده‌فروشی به تسویه حساب به یوان روی آورده‌اند، در حالی که قبلا تسویه‌حساب دلار آمریکا را آسان‌تر و سریع‌تر می‌دانستند. طبق داده‌های این بانک، سهم تسویه حساب‌های تجاری در یوان از ۱۵ تا ۲۵ درصد در سال گذشته به ۲۵ تا ۳۰ درصد در حال حاضر افزایش یافته است. 

بانک MTS اعلام کرد که شرکت‌های نفت روسیه، معدنچیان زغال سنگ و تولیدکنندگان فلز نیز شروع به حرکت به سمت یوآن کرده‌اند.

معاملات با ارز چین در بورس مسکو نیز رشد قابل توجهی داشته و حجم دلار و یورو را کاهش داده است. در حالی که در ژانویه تا فوریه حجم مبادلات یوان در بورس به ندرت از ۳ میلیارد روبل در روز (حدود ۳۷ میلیون دلار) فراتر می‌رفت، در هفته گذشته رکورد تاریخی ۱۸٫۵ میلیارد روبل (حدود ۲۳۰ میلیون دلار) را ثبت کرد.

تحلیلگران این را ابزاری برای افراد و شرکت‌ها می‌دانند تا از تحریم‌های غرب مرتبط با اوکراین که عملاً دسترسی روسیه به دلار و یورو را محدود می‌کند، فرار کنند. با این حال، چین به تحریم‌ها نپیوسته و دسترسی به پول ملی خود را باز نگه داشته است، که آن را به یک جایگزین بالقوه برای معاملات بین المللی روسیه تبدیل می کند.

بانک MTS اعلام کرد: « در شرایط محدودیت‌ها، بسیاری از شرکت‌ها تسویه حساب‌های یوان را پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌دانند.» 

تحلیلگران می‌گویند، از آنجایی که تحریم‌ها واردکنندگان و تولیدکنندگان روسی را مجبور می‌کند به سمت آسیا حرکت کنند و دلار و یورو به طور فزاینده‌ای برای شرکت‌های روسی غیرقابل اعتماد تلقی می‌شوند، تعداد تسویه حساب‌ها به یوان احتمالاً بیشتر خواهد شد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4910
  • منبع : ایلنا
  • 659 بازدید

برچسب ها