تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

شکست تلاش آمریکا برای تغییر موضع نفتی امارات؛ آیا جنگ روسیه علیه اوکراین، ائتلاف‌ها در خاورمیانه را تغییر می‌دهد؟

  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۱۴
شکست تلاش آمریکا برای تغییر موضع نفتی امارات؛ آیا جنگ روسیه علیه اوکراین، ائتلاف‌ها در خاورمیانه را تغییر می‌دهد؟
العرب، رسانه نزدیک به ریاض نوشت: امارات روز پنجشنبه موضع قطعی خود در مورد تاکید بر پایبندی به توافق اوپک پلاس را اعلام کرد. تاکید قاطع المرزوعی وزیر انرژی امارات، بر پایبندی کشورش به حمایت از اوپک پلاس، پیام واضحی دربردارد مبنی بر اینکه ابوظبی همچنان از موضع گیری برادر بزرگتر خود، عربستان سعودی در باره تقاضای آمریکا برای افزایش نفت، تبعیت می‌کند.

العرب، رسانه نزدیک به ریاض نوشت: امارات روز پنجشنبه موضع قطعی خود در مورد تاکید بر پایبندی به توافق اوپک پلاس را اعلام کرد و این اعلام موضع آن، در پاسخ به فشار‌های ایالات متحده برای افزایش تولید نفت و کمک به کاهش قیمت آن در بازار‌های جهانی بود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، وزیر انرژی امارات، سهیل المرزوعی، تاکید کرد کشورش به سهمیه تولید خود که در توافق اوپک پلاس مشخص شده، پایبند می‌ماند.

به عقیده تحلیلگران، این تاکید قاطع المرزوعی بر پایبندی کشورش به حمایت از اوپک پلاس، پیام واضحی دربردارد مبنی بر اینکه ابوظبی همچنان از موضع گیری برادر بزرگتر خود، عربستان سعودی در باره تقاضای آمریکا برای افزایش نفت، تبعیت می‌کند.

ایشان معتقدند این موضع گیری امارات نشان دهنده تلاش‌های آمریکا برای هدف گرفتن اوپک پلاس از داخل است، چرا که پیش از این، درخواست‌های بایدن از عربستان در خصوص افزایش تولید نفت با شکست مواجه شد. بنابراین، موضع گیری المرزوعی، امتداد موضع رسمی امارات است که پیش از این، ولی عهد ابوظبی، شیخ محمد بن زاید آل نهیان در تماس با پوتین اعلام کرده بود که لازم است استقرار بازار انرژی جهانی حفظ شود.

وزیر اماراتی در توئیتر نوشت: دولت امارات متحده عربی از اهمیت اوپک پلاس برای بازار نفت آگاه بوده و به تصمیمات آن برای تعدیل تولید ماهیانه متعهد می‌ماند.

به گفته تحلیلگران سیاسی، اماراتی‌ها مانند سعودی‌ها با تلاش‌های واشنگتن برای جدا کردن گفتگو در مورد موضوع نفت از مسائل مورد اختلاف با دولت بایدن که روابط دولت های عربی حاشیه خلیج فارس آمریکایی را به سمت سردی بی سابقه‌ای می‌برد، مخالفت می‌کنند. ضمن اینکه اختلاف در مورد نفت، درست در زمانی ایجاد شده که ایالات متحده تحولات حاصل در موضع هم پیمانان خلیجی خود را درک نمی‌کند.

تحلیلگران می‌افزایند: واشنگتن باید بداند که دولت های عربی حاشیه خلیج فارس تغییرات زیادی کرده اند و منافع خود را بر هر چیز دیگری مقدم می‌دارند، از این رو، در حال حاضر به روسیه نزدیکتر هستند و نمی‌خواهند به توافق اوپک پلاس آسیبی برسانند، چرا که این توافق فواید بسیاری برای ان‌ها دارد که می‌توانند در طرح‌های بزرگ خود از ان استفاده کنند.

عراق هم به نوبه خود تصریح کرد به افزایش‌های برنامه ریزی شده از سوی اوپک پلاس پایبند بوده و همان میزان را برای جبران کمبود کافی می‌داند، این مهم در بیانیه‌ای که از سوی شرکت ملی نفت عراق صادر شده، منتشر گردید.

وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، تلاش کرد از صحبت‌های قبلی سفیر امارات در واشنگتن در خصوص آمادگی برای افزایش تولید، برای نزدیک شدن به ابوظبی استفاده کند و به سرعت تاکید کرد ایالات متحده به کمک به امارات برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی خود علیه تهدیدات یمن پایبند است.

دخالت روسیه در اوکراین، شکاف موجود در روابط بین ایالات متحده با عربستان سعودی و امارات، دو هم پیمان اصلی آن در خاورمیانه را نشان داد، چرا که این دو کشور عربی با درخواست‌های دولت بایدن با وجود تماس‌های مکرر مسئولان امریکایی با ریاض و ابوظبی، در خصوص افزایش تولید نفت، مخالفت کردند.

کارشناس مسائل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و پژوهشگر اندیشکده مونیت فرانسه، آن گادال می‌گوید: این چیزی بیش از یک تحول فعلی است، این لحظه قطعا ایستگاه مهمی در روابط خلیجی آمریکایی محسوب می‌شود، حالا دولت های عربی حاشیه خلیج فارس می‌دانند که باید برای یک خاورمیانه متفاوت آماده شوند و موازین قوا کاملا در حال تغییر است.

امارات که در حال حاضر ریاست شورای امنیت بین الملل را بر عهده دارد، در ماه گذشته از رأی دادن به طرح امریکا در مورد محکومیت دخالت روسیه در اوکراین مخالفت کرد. در همین رابطه، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که شکاف بین دولت های عربی حاشیه خلیج فارس و آمریکا با مرور زمان بیشتر و بیشتر شده و در سایه تحریم آمریکا علیه نفت روسیه و اشاره‌های مسکو در مورد واکنش‌های سخت، پیچیدگی‌های این بحران افزایش یابد.

رئیس جمهور روسیه در یک نشست دولتی پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر واردات نفتی روسیه، تصریح کرد کشورش به تعهدات خود در مورد ذخایر انرژی پایبند می‌ماند. وی افزود: تحریم‌های غربی علیه روسیه، غیر قانونی است و دولت‌های غربی در حال فریب مردم خود هستند. وی همچنین تاکید کرد که روسیه مشکلاتش را با آرامش حل می‌کند.

وزیر انرژی آلمان، رابرت هایک روز سه شنبه از اوپک پلاس خواست که تولید نفت را افزایش دهد تا قیمت‌ها کنترل شود. قیمت‌های نفت و گاز از زمان ورود روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه گذشته، افزایش چشم گیری داشته و ایالات متحده اعلام کرد واردات نفت و گاز روسیه را تحریم می‌کند، آنچه که موجب بحرانی شدن اوضاع می‌شود.

اوپک پلاس در برابر فشار‌های آمریکا و هم پیمانان آن برای تسریع در روند افزایش تولید برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت‌ها تا ۱۲۰ دلار برای هر بشکه، مقاومت کرد. این در حالی است که اوپک پلاس برای تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز توافق کرده بود.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4740
  • منبع : انتخاب
  • 759 بازدید

برچسب ها