تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

طرح اردوغان برای سازمان همکاری شانگهای چیست؟

  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
طرح اردوغان برای سازمان همکاری شانگهای چیست؟
ازبکستان اعلام کرده که رئیس جمهور ترکیه در نشست سران اعضای سازمان همکاری شانگهای که در سمرقند برگزار می شود، شرکت می‌کند.

نشریه Türkiye Gazetesi در این خصوص نوشت: هدف اصلی اردوغان از مشارکت در این نشست، طرح ایده ایجاد یک کریدور انرژی برای حمل گاز از آسیا به اروپا از طریق خاک ترکیه است.

این نشست با حضور سران هند، چین، روسیه، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در روزهای ۱۵ و ۱۶ سپتامبر برگزار خواهد شد.

ترکیه عضو این سازمان نیست اما در ادامه سیاست میانجی‌گری خود قصد دارد پلی میان اروپا و کشورهای آسیایی به ویژه آسیای مرکزی ایجاد نماید. یک رسانه روسی نوشته است: اردوغان در این نشست نقش “اسب تروای” لندن را بازی می کند تا طرح “توران بزرگ” ناتو را گسترش دهد. او تنها کسی است که هم ادعای نمایندگی کشورهای اسلامی را دارد و هم عضو ناتو است و در نهایت هم طرح رهبری جهان ترک را دنبال می کند.

این رسانه می‌نویسد: ترکیه‌ی اردوغان البته نه در میان کشورهای اسلامی طرفدار چندانی دارد و نه در میان کشورهایی که ریشه ترک دارند. در ناتو هم که خیلی ها از او ناراحت هستند. حالا اینکه کارکرد او برای روسیه، هند و چین چیست که به نشست این سازمان می‌آید نمیدانیم. شاید همان سیاستی که می‌گوید دوستانت را نزدیک خود نگه دار، اما دشمنانت را نزدیک‌تر! / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6240
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : ایراس
  • 651 بازدید

برچسب ها