تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

عدم تمایل چین برای به اشتراک گذاری اسرار فناوری با روسیه

  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
عدم تمایل چین برای به اشتراک گذاری اسرار فناوری با روسیه
علیرغم محدودیت‌های شدید آمریکا، چین در تولید فناوری کامپیوتری با معماری اصیل خود ارتقا‌ می‌یابد. با این حال، مقامات چینی همچنان عرضه تراشه‌ها و فناوری طراحی خود را به روسیه ممنوع‌ می‌کنند. کارشناسان نزاویسیمایا گازتا موفقیت چین در مبارزه با محدودیت‌های آمریکا را به مسیر واقعی و نه اعلامی پکن به سمت استقلال فناوری نسبت‌ می‌دهند.

چین، با وجود مخالفت ایالات متحده که دسترسی این کشور را به فناوری‌های مدرن محدود‌ می‌کند، سرعت پیشرفت ساخت ایستگاه‌های پایه ۵G را به نمایش‌ می‌گذارد. در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰۰ هزار ایستگاه از این دست ساخته شد و تعداد کل آنها در کشور به ۲٫۳ میلیون رسید که بیش از ۶۰ درصد کل این ایستگاه‌ها در جهان است. در حال حاضر یک سوم از کل کاربران تلفن همراه در چین (۵۶۱ میلیون نفر) به شبکه‌های نسل جدید متصل هستند.

ایگور شووالوف، رئیس شرکت دولتی VEB.RF روز سه شنبه گفت: در روسیه، قرار است ایستگاه‌های پایه ۵G در سال ۲۰۲۳ در ایستگاه‌های مترو مسکو نصب شوند. تاکنون نمونه‌ای از چنین ایستگاهی در نمایشگاهی واقع در ساختمان شورای فدراسیون ارائه شده و والنتینا ماتوینکو، سخنگوی شورای فدراسیون از آن بازدید کرده است. شووالوف گفت: “امیدواریم امسال نصب آنها را آغاز کنیم.”  تصریح شده است که امسال، چهار ایستگاه اول از ایستگاه‌های زیرزمینی تازه افتتاح شده به چنین شبکه ای مجهز شوند.

چین از بسیاری جهات به ارتقای فدراسیون روسیه در دنیای مدرن فناوری‌های پیشرفته کمک‌ می‌کند. ضمن اینکه با صدای بلند آن را بیان نمی‌کند، اما برخی از بازارهایی را که در فدراسیون روسیه خالی‌ می‌شوند را به خود اختصاص‌ می‌دهد. وال استریت ژورنال گزارش داد که پس از آغاز عملیات ویژه، برخی از شرکت‌های برجسته فناوری اطلاعات چین، فدراسیون روسیه را ترک کردند. کارشناسان NG معتقدند واردات محصولات چینی از مجاری واردات موازی مشکل خاصی ندارد.

با این حال، جمهوری خلق چین مستقیماً انتقال برخی از فناوری‌های خود را به فدراسیون روسیه محدود‌ می‌کند. به تازگی شرکت چینی Loongson از پردازنده جدیدی رونمایی کرده است که مانند سایر پردازنده‌های این شرکت بر اساس معماری منحصر به فرد خود طراحی و ساخته شده است. با این حال، از دسامبر ۲۰۲۲، بدون استثنا، همه تراشه‌های ساخته شده بر روی آن به دستور مقامات چینی برای فروش در روسیه و همچنین سایر کشورهای جهان ممنوع شده است. طبق یک نسخه، اساس چنین محدودیت‌هایی ممکن است تهدید تحریم علیه شرکت‌هایی باشد که ایالات متحده مظنون به استفاده از فناوری‌ها و محصولات آمریکایی برای نیازهای صنایع دفاعی چین است.

تحریم‌هایی علیه چندین ده شرکت چینی توسط دولت آمریکا در اکتبر ۲۰۲۲ (به دنبال محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت دونالد ترامپ) اعمال شدند. محدودیت‌های اعمال شده برای تامین پردازنده‌های فوق قدرتمند، رَم، تجهیزات تولید آنها و همچنین فناوری‌هایی است که امکان ایجاد چنین تجهیزاتی را فراهم می‌کند. در میان کسانی که در لیست سیاه قرار گرفته‌اند، توسعه دهندگان چینی سیستم‌های تشخیص چهره، تجزیه و تحلیل و ترکیب گفتار، و سیستم‌های شناسایی بیومتریک هستند. به برخی از شرکت‌ها دو ماه فرصت داده شد تا توسط بازرسان آمریکایی حسابرسی شوند که در صورت امتناع، آنها نیز در لیست تحریم قرار‌ می‌گیرند. سهو نگ، مدیر عامل چین رنسانس، به فایننشال تایمز گفت: «شرکت‌های چینی در حال بازگشت به عصر حجر هستند».

اما شرکت Loongson بیش از ۲۰ سال است که تاسیس شده و از همان ابتدا گفته‌ می‌شود که بر توسعه معماری پردازنده خود تکیه کرده است تا به کشورهای خارجی یا به ثبت اختراع بیگانگان و یا حتی به فناوری‌های باز وابسته نباشد.

یک منبع در بازار الکترونیک به NG گفت: “هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این پردازنده وجود ندارد، اما‌ می‌توان حدس زد که محدودیت‌های فروش به سه دلیل اصلی مرتبط است.” اولا ممکن است هنوز ردپایی از فناوری آمریکایی در ریزتراشه‌های آن وجود داشته باشد و محصولات تحت تحریم قرار گیرند.

محدودیت‌های صادراتی ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که چین در حال حاضر ظرفیت کافی برای تولید تعداد مورد نیاز از این پردازنده‌ها را برای نیازهای خود ندارد، البته به صادرات نیز اشاره نمی‌کنیم. این به این دلیل است که جمهوری خلق چین پس از پیچیدگی‌های روابط با تایوان، شروع به تمرکز بر تولید خود کرد، اما بدیهی است که ظرفیت‌ها هنوز کافی نیست. سومین دلیل ادعایی این است که این پردازنده دو منظوره است، یعنی امکان استفاده در صنایع دفاعی را دارد.

در صنایع خاصی مانند ۵G، چین در واقع به رهبری جهانی دست یافته است، اما این کشور به شدت به واردات تراشه‌ها و محصولات نیمه‌هادی وابسته است و پایه تولید کافی ندارد. ماکسیم کوزنتسوف، رئیس شورای بازرگانی روسیه و آسیا (RABC) به NG گفت: بنابراین، اقدامات محدودکننده ایالات متحده را‌ می‌توان بسیار دردناک ارزیابی کرد. – یکی دیگر از اهرم‌های نفوذ، بازار فروش است. چین عمدتاً محصولات فناوری را به اتحادیه اروپا و ایالات متحده‌ می‌فروشد و غرب‌ می‌تواند بر موقعیت تامین کنندگان چینی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تعدادی از شرکت‌های چینی به دلیل ترس از واکنش منفی اتحادیه اروپا به عنوان مصرف کننده اصلی محصولات خود، محصولاتشان را مستقیماً به فدراسیون روسیه عرضه نمی‌کنند، بلکه  عرضه محصولات، تنها از طریق واردات موازی صورت‌ می‌گیرد.

این کارشناس خاطرنشان‌ می‌کند که راه حل‌های فناورانه چینی، به عنوان یک قاعده، بدتر از همتایان غربی نیستند، اما بسیار ارزان‌تر هستند. این دلیلی بود که دیجیتالی شدن در فدراسیون روسیه عمدتاً بر روی سخت افزار چینی صورت گرفت. اکنون، طبق رویه RADS، تأمین تجهیزات سرور و شبکه از چین به فدراسیون روسیه تقریباً بدون محدودیت انجام‌ می‌شود، جرئیات خاصی وجود دارد، اما‌ می‌توان آنها را توسط هر تأمین کننده با تجربه حل کرد. کوزنتسوف‌ می‌گوید: مکانیسم واردات موازی و قابلیت‌های آن به طور فعال مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

به گفته سوتلانا آپولونوا، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی (APEAP)، امروز صنعت فدراسیون روسیه با موفقیت مشکلات خود را از طریق عرضه محصولات نهایی با فناوری پیشرفته و همچنین محصولات میکروالکترونیکی توسط واردات موازی حل‌ می‌کند. با این حال، موضوع انگیزش توسعه خودمان به همین دلیل‌ می‌تواند بیشتر با مشکل مواجه شود. آپولونووا می‌گوید: «قانون ما همچنان بر حمایت از تولید در قلمرو فدراسیون روسیه متمرکز است، نه بر حمایت و تجاری‌سازی پیشرفت‌ها و فناوری‌های خودمان». به گفته وی، برخی از مزایای مالیاتی برای الکترونیک رادیویی به شرکت‌های”تابعه” خارجی در روسیه که به دستور شرکت مادر به دست متخصصان روسی در حال توسعه در قلمرو فدراسیون روسیه بودند، ارائه شد. به عبارت دیگر، بودجه فدراسیون روسیه به شرکت‌های خارجی برای توسعه فناوری‌های جدیدی که توسط روس‌ها در قلمرو فدراسیون روسیه ایجاد شده ‌است اما از نظر قانونی به روسیه تعلق ندارد، پرداخت شده است.

پاول سیگال، معاون اول “اپوری راسی” می‌گوید: «بازار داخلی، پس از خروج برخی از برند‌های معروف، بر جایگزینی واردات و توسعه پیشرفت‌های خود روسیه متمرکز شده است. دولت راه حل‌های خوبی برای صنعت IT ارائه‌ می‌دهد و از وجود پرسنل واجد شرایط اطمینان‌ می‌دهد. توسعه دهندگان روسی در درجه اول بر راه حل‌های خود متمرکز هستند و در مواردی که ادغام آنها با شرکت‌های کشورهای دیگر امکان پذیر است، چنین گزینه‌هایی همیشه در نظر گرفته‌ می‌شوند. واضح است که وقتی راه حلی در حال توسعه است، با آن دسته از محصولات و راه حل‌های فنی موجود در کشورهای دیگر همبستگی دارد: این نتیجه همکاری متقابل است.

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7312
  • نویسنده : اناتولی کومراکوف
  • منبع : نزاویسیمایا گازتا
  • 359 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.