تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
اختصاصی ایراس

فرایند انتخابات زودهنگام در ارمنستان

  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
فرایند انتخابات زودهنگام در ارمنستان
برای فراهم کردن زمینه قانونی انتخابات زودهنگام در ارمنستان، رای گیری دوم در مورد نخست وزیر ارمنستان دوشنبه آینده (بیستم اردیبهشت 1400) برگزار خواهد شد. اگر باز هم به پاشینیان رای داده نشود پارلمان منحل می شود و روند انتخابات آغاز می شود.

اطلاعات چارچوبی در خصوص انتخابات ارمنستان:
براساس قانون انتخابات ارمنستان احزاب می توانند به تنهایی یا به همراه چند حزب دیگر (اتحاد احزاب) در انتخابات شرکت کنند. همچنین پس از مشخص شدن نتایج انتخابات اگر هیچ کدام از احزاب اکثریت لازم برای تشکیل دولت را کسب نکرد احزابی که وارد پارلمان شده اند می توانند در فرصت شش روزه با یکدگیر “ائتلاف” کنند (حداکثر سه حزب). در غیر این صورت دور دوم انتخابات با حضور دو حزبی ( و یا اتحاد احزاب) که بیشترین آرا را در دور اول کسب کرده اند برگزار می شود. احزابی که حداقل آرا برای حضور در پارلمان را کسب کرده اند می توانند در دور دوم به یکی از احزاب (اتحاد احزاب) بپیوندند. در انتخابات شرکت کنندگان تنها به فهرست انتخاباتی احزاب رای می دهند. حد رای لازم برای حضور در پارلمان برای احزاب ۵ و برای اتحاد احزاب ۷ درصد می باشد.

احزاب و ائتلاف های مهمی که تاکنون برای شرکت در انتخابات ارمنستان اعلام آمادگی کرده اند:
حزب “پیمان مدنی” به رهبری نیکول پاشینیان. هنوز مشخص نیست که این حزب به تنهایی یا با همراهی احزاب دیگر وارد انتخابات خواهد شد. اما حضور آن در انتخابات تحت عنوان ائتلاف “گام من” (نام فراکسیون اکثریت در پارلمان کنونی) یا تحت نام دیگری قطعی است و اگر تحولات غیر منتظره ای رخ ندهد سرلیست و نامزد مقام نخست وزیری این حزب نیکول پاشینیان خواهد بود.

“اتحاد کوچاریان” به رهبری روبرت کوچاریان. روبرت کوچاریان رئیس جمهوری سابق ارمنستان نخستین کسی بود که برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد. کوچاریان حزب ندارد و اگرچه رسماً اعلام نشده اما تقریباً مشخص است که اتحاد متشکل از دو حزب داشناکسیون و حزب “ارمنستان احیا شونده” به رهبری واهه هاکوپیان (استاندار سابق استان سیونیک) تحت رهبری روبرت کوچاریان در انتخابات شرکت خواهند کرد. جمهوری آذربایجان این ائتلاف را ائتلاف انتقام جویان نامیده و از به قدرت رسیدن این ائتلاف در ارمنستان اظهار نگرانی می کند.

اتحاد احزاب “میهن” و “جمهوری خواه” به رهبری آرتور وانتسیان. حزب “میهن” به رهبری آرتور وانتسیان رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان و حزب “جمهوری خواه” به رهبری سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری سابق اعلام کرده اند که در اتحاد با یکدیگر وارد عرصه انتخابات خواهند شد. جالب توجه این که آرتور وانتسیان پس از انقلاب مخملی در ارمنستان ریاست سرویس امنیت ملی ارمنستان را بر عهده گرفت و در زمان مسئولیت وی بسیاری از مقامات سابق ارمنستان و مسئولین حزب “جمهوری خواه” (از جمله بستگان سرژ سرکیسیان) تحت عناوین مختلف از جمله فساد اقتصادی از سوی سرویس امنیت ملی ارمنستان تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

حزب “ارمنستان شکوفا” به رهبری گاکیک زاروکیان و حزب “ارمنستان نورانی” به رهبری ادمون مارکویان که اکنون نیز در پارلمان ارمنستان حضور دارند، اعلام کرده اند به تنهایی در انتخابات شرکت خواهند کرد. / ایراس

 

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=770
  • نویسنده :  برهان حشمتی
  • منبع : ایراس
  • 978 بازدید

برچسب ها