تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
ارتباطِ اعتراضات در قزاقستان با سقوط بازار رمز ارز‌ها

مرگ بیت‌کوین در «نور سلطان»!

  • ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
مرگ بیت‌کوین در «نور سلطان»!
برای شهر "نور سلطان" پایتخت قراقستان، بحران رمزارز‌ها یک پدیده کاملا جدید بود. در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، شرکت متولی شبکه برق قزاقستان موسوم به Kegoc اعلام کرد که شبکه برق قزاقستان با آسیب‌ها و کمبود‌های جدی به دلیل افزایش قابل توجهِ مصرف برق در این کشور رو به رو شده است.

 “خبرگزاری تی آر تی وورلد” در گزارشی، به یک جنبه جدید از بحران اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان پرداخته و به طور خاص تاثیر این بحران بر بازارِ رمز ارز‌ها و به ویژه قیمت جهانی بیت کوین را مورد بررسی قرار داده است. “تی آر تی وورلد” استدلال می‌کند که شورش‌های اخیر در قزاقستان و قطعی اینترنت و برخی دیگر از امکانات زیرساختی در این کشور، نقش قابل ملاحظه‌ای در کاهش شدید قیمت بیت کوین در هفته اخیر بازی کرده است. مساله‌ای که در نوع خود نشان دهنده یکی از نقاط جدیِ آسیب پذیری بازار رمز‌ارز‌ها است.

تی آر تی وورلد در این رابطه می‌نویسد: «صبح روزِ هفتم ژانویه سال جاری میلادی، قیمت بیت کوین با کاهش قابل توجهی رو به رو شد (روندی که البته در روز‌های قبل از آن نیز تا حدی ادامه یافته بود). در این راستا، ارزش و بهایِ اصلی‌ترین رمز ارز جهان (بیت کوین) تا ۸ درصد سقوط کرد و قیمت هر بیت کوین به زیرِ ۴۲ هزار دلار رسید. آلت‌کوین‌ها (دیگر رمز ارز‌هایی که پس از ظهور بیت کوین معرفی شده اند) نیز با کاهش قیمت‌های قابل توجهی رو به رو شدند.

در این میان، بسیاری از ناظران و تحلیلگران، کاهش قیمت بیت کوین و دیگر رمز ارز‌ها را تا حد زیادی به قطعی اینترنت در قزاقستان ربط داده اند. قزاقستان در روز‌های اخیر درگیر آشوب‌ها و ناآرامی‌های گسترده‌ای بوده است و دولت قزاقستان نیز جهت مقابله با این مساله، اقدام به قطعِ سراسری اینترنت در این کشور کرده است.

به گزارش فرارو، “نیکیتا زوبرِف” تحلیلگر ارشد نهاد موسوم به پروژه Bestchange.ru به رسانه‌های روسی گفته است که وضعیت جاری در قزاقستان، بیش از آنکه در روند قیمتی فعلی در رمز ارز‌ها به عنوان یک علت در نظر گرفته شود، بایستی به مثابه یک کاتالیزور (سرعت دهنده) ارزیابی گردد.

وی می‌گوید: “کاملا کوته فکرانه است اگر فکر کنیم که آنچه در قزاقستان اتفاق افتاد، بازار رمز ارز‌ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. با این حال، نباید در مورد تاثیر تحولات قزاقستان به عنوان کشوری که مراکز مختلفِ مرتبط با رمز ارز‌ها و استخراج آن‌ها در آن فعال هستند، بر بازار کلیِ این صنعت اغراق کنیم”.

بر اساس آنچه زوبرِف می‌گوید: “قیمت و ارزش بیت کوین در وهله نخست، به دلیل سقوط بازار‌های سهام جهانی که خود ناشی از ارزیابی‌ها و پیش بینی‌ها مبنی بر افزایش احتمالی نرخ بهره در بهار آتی از سوی بانک مرکزی آمریکا است، سقوط کرده است”.

قزاقستان؛ بهشتِ استخراج رمز ارز‌ها

بر اساس یاقته‌های یک پژوهش که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی در “دانشگاه کمبریج بریتانیا” انجام گرفته، قزاقستان رتبه دومِ جهان در امر استخراج بیت کوین را به خود اختصاص داده است. سهم این کشور در این رابطه، ۱۸.۱ درصد بوده که این آمار، قزاقستان را پشت سرِ آمریکا با سهمِ ۳۵.۴ درصدی از تولید و استخراجِ جهانی بیت کوین قرار داده است.

گزارشِ مذکور به این نکته اشاره داشته که در سال ۲۰۲۱، آمریکا و قزاقستان جهشِ قابل توجهی را از حیث استخراج جهانی بیت کوین تجربه کرده اند. مساله‌ای که دلیل اصلی آن محدودیت هایِ اعمال شده از سوی دولت چین در امر استخراج بیت کوین بوده است.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹، شرکت‌های چینی ۷۵ درصد از استخراج رمزارز‌ها در جهان را انجام می‌دادند با این حال در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ این میزان به ۴۶ درصد سقوط کرد. مساله‌ای که ناشی از قدغن سازی کلی معاملات با رمز ارز‌ها در چین، از سوی بانک مرکزی این کشور در تاریخ ۲۴ سپتامبر سال گذشته میلادی بود.

برای شهر “نور سلطان” پایتخت قراقستان، بحران رمزارز‌ها یک پدیده کاملا جدید بود. در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، شرکت متولی شبکه برق قزاقستان موسوم به Kegoc اعلام کرد که شبکه برق قزاقستان با آسیب‌ها و کمبود‌های جدی به دلیل افزایش قابل توجهِ مصرف برق در این کشور رو به رو شده است. افزایشی که به زعم این شرکت تا حد زیادی ناشی از استخراج رمز ارز‌ها در قزاقستان بوده است. افزایشِ مصرف برق در قزاقستان در نوع خود منجر به وارد آمدنِ خسارات جدی به نیروگاه‌های تولید برق این کشور نیز شده است. در این راستا، وزارت انرژی قزاقستان به همراه شرکت Kegoc سعی داشته اند تا از طریق همکاری با یکدیگر، سیاست‌هایی را در حوزه برق در پیش گیرند که تا حدی بارِ کاری را از روی نیروگاه‌های برق این کشور بردارد.

محدودیتِ امکانات

در عمل، پیشتر، اعتراضات در اقصی نقاط جهان در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۹ نیز آسیب پذیری و ضعفِ بازار رمز‌ارز‌ها را نشان داده و ثابت کرده است. در این راستا، امنیت فنی حوزه‌ای بوده که به شدت از این مساله متاثر شده است. برای مثال، در بحبوحه اوج گیری ناآرامی اجتماعی در لبنان، تریدر‌های (تاجران و فعالانِ) بیت کوین به نحو گسترده‌ای شکایت داشتند که هکر‌های ناشناس به طریقی به گوشی‌های تلفن همراه آن‌ها دسترسی پیدا کرده اند و اطلاعاتِ مرتبط با رمز ارز‌های آن‌ها و حتی خودِ رمز ارز‌های آن‌ها را به سرقت برده اند. اضافه بر این، هکر‌ها حتی توانسته بودند به اُپراتور ارتباطی در لبنان با نام Touch نیز دسترسی پیدا کنند و اطلاعات افراد را به راحتی سرقت ببرند (امری که می‌تواند به سرقت اطلاعات رمز ارز‌های افراد نیز ختم شود).

این حقیقت که بیت کوین و سیستم‌های مرتبط با آن در مواقع اضطراری قابل استفاده نیستند، به طور خاص پیشتر خود را در جریان ناآرامی‌های هنگ کنگ نیز به وضوح نشان داد. باید به یاد داشت که معاملات با رمز‌ارزها، تا حد زیادی به شبکه‌های ارتباطی رسمیِ دولتی وابسته است که دولت‌ها به راحتی قادر به کنترل و حتی قطع آن‌ها (شبکه‌های ارتباطی) در موارد خاص هستند. در این راستا، یک منبع ناشناس در هنگ کنگ می‌گوید: “مردم هنگ کنگ با توجه به تحولات و اعتراضات این کشور، به راحتی پول خود را به خارج از این کشور منتقل می‌کنند. با این حال باید توجه داشت که این اتفاق از طریق بانک به بانک اتفاق می‌افتد (و پیچیدگی‌های خاص رمز ارز‌ها و مشکلات گسترده ناشی از استفاده از آن‌ها را ندارد).

باید توجه داشت که تجربه در صنعت رمز ارز‌ها نشان داده که هر موقع امکانات ارتباطی قطع شوند و در دسترس نباشند، فناوریِ همراه با رمز ارز‌ها نَه کار می‌کند و نه به کاری می‌آید. در این راستا، عملا در برخی موارد، تاجران و دارندگان رمز ارز‌ها در شرایطی گرفتار و زندانی می‌شوند که دولت‌ها برای آن‌ها ایجاد می‌کنند و آن‌ها نیز امکانِ هیچگونه اقدام و تحرکی را ندارند.

اعتراضات در قزاقستان نه تنها ارزش و قیمت جهانی بیت کوین را تحت تاثیر قرار داد بلکه همچنین قیمت اورانیوم را نیز متاثر ساخت. نباید فراموش کرد که قزاقستان یکی از تولید کنندگان عمده و اصلی اورانیوم در سطح جهان است. در واقع، قزاقستان حدودا ۴۰ درصد از اورانیوم جهان را تولید می‌کند. در این راستا شاهد بودیم که در بحبوحه اعتراضات و آشوب‌های اخیر قزاقستان، بهای کنستانتره اکسید اورانیوم نیز نزدیک به ۸ درصد (در هفته اخیر) افزایش یافت».

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3996
  • منبع : فرارو
  • 721 بازدید

برچسب ها