تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

نخست وزیر جدید پاکستان کیست؟

  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۷:۲۹
نخست وزیر جدید پاکستان کیست؟
در حالی که عمران خان به "کاریزما"یش معروف بود، شهرت شریف بیشتر به خاطر قابلیت های مدیریتی اوست. شهباز شریف در افکار عمومی پاکستانی ها به مدیری که کمتر حرف می زند و بیشتر کار می کند، معروف است.

“شهباز شریف” ۷۰ ساله پس از برکناری “عمران خان” از سوی مجلس پاکستان به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان منصوب شد.

نخست وزیر جدید به عنوان مدیری کوشا و عاشق شعر شناخته می شود که اغلب جلسات رسمی را با خواندن اشعار شاعران انقلابی مشهور اردو برگزار می کند.


پس از انتصاب شهباز شریف به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان در روز دوشنبه، اولین سخنان او در پارلمان شعری از “عطاءالحق قاسمی” شاعر و مفسر مدرن پاکستانی بود با این مضمون که ” باید خود را از آرزوها و خواست های بدون حدو مرز رها کرد.”

“شهباز شریف” نخست وزیر جدید پاکستان/ عکس: آسوشیتدپرس

نخست وزیر جدید پاکستان کیست؟


نخست وزیر جدید پاکستان نشان دهنده بازگشت خانواده ثروتمند شریف به عنوان یکی از قدرتمندترین سلسله های سیاسی در پاکستان است. برادر او” نواز شریف” ۳ بار بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ نخست‌وزیر بود و در این مدت شهباز به عنوان وزیر ارشد پنجاب، پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان، خدمت می کرد.


در حالی که نواز اغلب به عنوان کسی که می تواند جمعیت را به سمت خود بکشاند و رای دهندگان را به خود جلب کند، تلقی می شد، شهباز بیشتر به دلیل مهارت های عملی خود در اجرای سیاست و برنامه های بلندپروازانه توسعه در پنجاب شناخته می شد.


“سیریل آلمیدا” روزنامه نگار و تحلیلگر در این باره معتقد است:” رویای دیرینه شهباز شریف بود که نخست وزیر شود تا مهارت های اداری و سیاسی خود را نشان دهد. او می‌خواست در سال ۲۰۱۳ نخست‌وزیر شود، اما برادرش نواز او را در پنجاب نگه داشت.”

شهباز شریف ۷۰ ساله، ابتدا در مشاغل صنعتی خانوادگی کار می کرد و سپس در سال ۱۹۸۸ وارد سیاست شد و در سال ۱۹۹۷ وزیر ارشد پنجاب شد. اما پس از برکناری برادرش در کودتای نظامی در سال ۱۹۹۹، خانواده شریف به عربستان سعودی تبعید شدند. او در سال ۲۰۰۷ به کشور بازگشت و بار دیگر وزیر ارشد پنجاب شد.


اما در سال ۲۰۱۷، خانواده شریف پس از افشای اسناد “پاندورا” که دارایی‌های فراساحلی آنها را فاش می‌کرد، در معرض رسوایی قرار گرفت. نواز از سمت خود برکنار و محاکمه شد. او و دخترش “مریم” به اتهام فساد اداری مجرم شناخته شدند و به ترتیب به ۱۰ و ۸ سال زندان محکوم شدند، اتهامات آنها انگیزه سیاسی داشت – نواز رابطه ای آشکارا تحقیرآمیز با تشکیلات نظامی قدرتمند پاکستان دارد که هنوز نقشی آرام اما تاثیرگذار در امور سیاسی این کشور ایفا می کند. شهباز نیز در طول سال ها با تحقیقات و اتهامات فساد متعددی روبرو بوده است، اما تاکنون توسط دادگاه مجرم شناخته نشده است.


گفته می شود که ارتش از “عمران خان” رهبر مخالفان وقت، که در سال ۲۰۱۷ به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، حمایت کرده است.


“فهد حسین” تحلیلگر و سردبیر سابق بزرگترین روزنامه خبری پاکستان” داون”، می گوید که شهباز شریف احتمالا سبک حکومتی عملی خواهد داشت که بسیار متفاوت از سبک حکومت عمران خان است.


در حالی که عمران خان به “کاریزما”یش معروف بود، شهرت شریف بیشتر به خاطر قابلیت های مدیریتی اوست. فهد حسین معتقد است که سبک رهبری شریف احتمالا پایانی بر سیاست “روابط‌ گرایانه” و پوپولیستی است که عمران خان به آن معروف شد، جایی که او وعده‌های بزرگ اصلاحات را داد و گردهمایی‌های بزرگی برگزار کرد ولی در تحقق عملی وعده هایش ناکام ماند اما به نظر می رسد شهباز شریف بیشتر نخست وزیری خواهد بود که “کمتر صحبت کرده و بیشتر کار می کند.”


فهد حسین می‌گوید: “شهباز عادت دارد آستین‌هایش را بالا بزند و وارد کار سخت شود. ما احتمالا شاهد یک نخست وزیر معتاد به کار خواهیم بود که روی مسایل مربوط به عملکرد، حکمرانی و ارایه، وسواس خواهد داشت.”


با روی کار آمدن شریف، احتمالا تغییری در سیاست خارجی به وجود می‌آید، به‌ویژه از لفاظی‌های تند و غالبا تقابل‌آمیز ضد غربی عمران خان که روابط دیپلماتیک پاکستان با ایالات متحده و اروپا را به هم ریخته بود، دیگر خبری نخواهد بود. شریف همچنین به دلیل همکاری نزدیک با چین در زمان اقامتش در پنجاب شهرت داشت.

نخست وزیر جدید پاکستان کیست؟


رابطه شریف با ارتش نیز احتمالا با روابط خان و برادرش نواز متفاوت است. در حالی که رابطه نواز شریف با ارتش در سومین دوره حکومت او به شدت متخاصم شد، به نظر می رسد شهباز رابطه کاری بسیار بهتری با ارتش دارد با این حال آنطور که در دوره خان دیده می شد، او پیرو محض ارتش نیز نخواهد بود.


“زاهد حسین” نویسنده و تحلیلگر سیاسی پاکستانی نیز معتقد است: “ارتش به اندازه دولت خان که کاملا به ارتش وابسته بود، در اداره دولت شهباز دخالت نخواهد کرد. اما یک چیز واضح است، شهباز و ارتش با هم همکاری نزدیک خواهند داشت.”

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4904
  • منبع : عصر ایران
  • 644 بازدید

برچسب ها