تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

نگاهی به سند راهبرد امنیت ملی روسیه – ۲۰۲۱

  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
نگاهی به سند راهبرد امنیت ملی روسیه – ۲۰۲۱
سند راهبرد امنیت ملی روسیه با عنوان ((جهان در حال تغییر)) در ۴۵ صفحه به امضای پوتین رسید و جایگزین سند مشابه صادر شده در سال ۲۰۱۵ شد. روسیه در سیاستهای داخلی و خارجی خود از اسناد بالادستی متنوعی پیروی می کند که از جمله آنها قانون اساسی فدراسیون روسیه است.

تهیه و تنظیم: سید قاسم ذاکری

همچنین گفته می شود ۱۴۰ سند و رهنامه (دکترین) های نظامی، دریائی و غیره در روسیه تهیه و منتشر می شود. با اینحال سند راهبرد امنیت ملی از مهمترین اسناد بالادستی در تعیین خط مشی سیاستهای داخلی و خارجی روسیه تا ۶ سال آینده است و از آن به عنوان اصلی ترین و مهمترین سند راهبردی روسیه یاد می کنند.

🔰 برخی از محورهای مهم این سند راهبردی:

📌 این سند بر خلاف سند ۲۰۱۵، بیشتر بر مسائل داخلی روسیه متمرکز شده است.
📌 افزایش فقر، مشکلات اقتصادی، وابستگی به واردات در فناوری های نوین، وابستگی به صادرات مواد خام، تضعیف جایگاه پیشتازی روسیه در علوم و فنون، به عنوان مهمترین نگرانی های داخلی شمرده شده است.
📌 مقابله با دسیسه های خارجی در داخل روسیه و نگرانی بابت تهاجم فرهنگی غرب علیه ارزشهای سنتی و میراث فرهنگی روسیه از جمله محورها در سند مزبور است.
📌 در حالیکه روسیه در زمان گورباچف و یلتسین عمیقا تحت تأثیر گفتمانی غرب قرار گرفته بود ولی اینک در سند راهبردی امنیت ملی روسیه آشکارا از کاربرد هر گونه واژگان غربگرایی و لیبرال دموکراسی خودداری شده است.
📌 در سند ۲۰۲۱ بر خلاف تمامی اسناد مشابه در سالهای گذشته که در آنها بر تمایل مسکو برای تقویت همکاری با غرب تأکید می شد بیشتر بر نگاه به شرق در سیاست خارجی روسیه تأکید شده است.
📌 ((جهان در حال تغییر)) عنوان دقیقی است که برای بخش سیاست خارجی سند راهبردی امنیت ملی روسیه انتخاب شده است.
📌 در این سند، پایان سیطره غرب بر دنیا پیش بینی و گفته شده است غرب بیشتر برای عقب نماندن تلاش خواهد کرد، لذا جهت گیری سیاست خارجی روسیه برای سالهای آتی به سمت شرق و قاره آسیا هدف گذاری شده است.
📌 در این سند، از رفتار های آمریکا و غرب در شکستن هنجارها و اصول و قواعد بین المللی، ابراز نگرانی عمیق شده است.
📌 در این سند، از تحریم به عنوان ابزار تضعیف روسیه و آسیب رسانیدن به روسیه انتقاد و به کاهش وابستگی به دلار توصیه شده است.
📌 در این سند، ضمن ابراز نگرانی از تهدید مداوم توسل به زور از جانب آمریکا و ناتو، بر اهمیت تقویت زیر ساختهای دفاعی روسیه تأکید شده است.
📌 در این سند، افزایش احتمال تقابل روسیه با آمریکا و متحدانش پیش بینی و بر همین اساس، تقویت بازدارندگی در مقابل آمریکا، نادیده گرفتن اروپا و تقویت همکاری ها با آسیا به عنوان مهمترین اهداف سیاست خارجی روسیه برای سالهای آتی در نظر گرفته شده است.
📌 در این سند، از تشدید تنش در خاورمیانه، آفریقا، افغانستان و شبه جزیره کره به عنوان تهدیدات علیه صلح و امنیت یاد شده است.
📌 در سند ۲۰۲۱، اولویت های اصلی همکاری های خارجی روسیه به این شکل معرفی شده است: جمهوری های شوروی سابق، چین، هندوستان، بلوک های آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و مخصوصا ساختارهای چند جانبه مثل شانگهای و بریکس.
📌 همچنین از دید این سند، حوزه های جدید سیاست خارجی عبارتند از: فضا، اقیانوس ها و قطب شمال و جنوب.

منبع

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3105
  • نویسنده : سید قاسم ذاکری
  • منبع : یک حرف از هزاران
  • 791 بازدید

برچسب ها