تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024

هجوم روس ها برای باز کردن حساب های بانکی به آسیای مرکزی

  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
هجوم روس ها برای باز کردن حساب های بانکی به آسیای مرکزی
از زمان حمله روسیه به اوکراین، حدود 10000 شهروند روسیه در قزاقستان شماره شناسایی شخصی دریافت کرده اند.

جوآنا لیلیس در اوراسیانت

خارجی ها می توانند با سهولت نسبی حساب بانکی در قزاقستان باز کنند. حمله روسیه به اوکراین رونق کوچکی در عرف بانک‌ها در قزاقستان به همراه داشته است. روس ها و بلاروس ها برای دور زدن تحریم های مالی اعمال شده به دلیل جنگ به این کشور آسیای مرکزی سفر می کنند.

سازمان تنظیم مالی قزاقستان در ۸ آوریل گفت که شهروندان این دو کشور که از سیستم بانکی جهانی کنار گذاشته شده‌اند، از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، نزدیک به ۱۲۰۰۰ حساب در بانک های قزاقستان باز کرده اند. این موضوع نشان دهنده افزایش ۸ درصدی تعداد حساب های بانکی آنها در قزاقستان است.

بر اساس داده های آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی، روس ها و بلاروس ها از ۲۴ فوریه ۱۱۹۴۰ حساب بانکی باز کرده اند که مجموع آنها را به ۱۶۲۰۰۰ رسانده است. اکثریت قریب به اتفاق حساب های بانکی شخصی است که توسط افراد نگهداری می شود. تنها هفت مورد توسط شرکت‌ها افتتاح شده که تعداد کل حساب‌های بانکی شرکت‌های روسی و بلاروسی در سیستم بانکی قزاقستان را به ۸۰۵ رساند.

وزارت کشور قزاقستان اخیرا اعلام کرد که حدود ۱۰,۰۰۰ شهروند روسیه بین ۲۴ فوریه تا ۲ آوریل شماره شناسایی شخصی – معروف به INN – که  برای افتتاح حساب های بانکی ضروری است را در سیستم دولت الکترونیک قزاقستان دریافت کردند. در این زمینه داده های مقایسه ای ارائه نشده، اما این رقم برای چنین دوره کوتاهی بالا به نظر می رسد.

روس‌ها و بلاروس‌ها به عنوان شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، منطقه آزاد تجاری، از قوانین ساده‌سازی اقامت و اشتغال در قزاقستان بهره می‌برند. آنها می توانند به راحتی اجازه کار را دریافت کنند و می توانند هر بار ۹۰ روز بدون مجوز اقامت در کشور بمانند.

این امر باعث می شود که سفر به قزاقستان برای افتتاح حساب های بانکی به ویژه از کشور همسایه روسیه آسان باشد. با این حال، مزیت خاصی برای آنها در به دست آوردن شماره شناسایی شخصی یا افتتاح حساب های بانکی، که همه خارجی ها می توانند با سهولت نسبی انجام دهند، به آنها نمی دهد. سازمان تنظیم مالی قزاقستان تاکید می‌کند که بررسی های لازم در مورد مشتریان جدید از جمله بررسی های شناسایی دقیق انجام می شود.

روس‌ها همچنین توسط آژانس‌های مسافرتی روسی که بسته‌های ویژه‌ای را صرفاً برای افتتاح حساب‌های بانکی به جای انجام تورهای معمولی در اطراف مکان‌های عجیب و غریب جاده ابریشم ارائه می‌دهند، به ازبکستان جذب می‌شوند. هزینه تورها بدون پرواز با نرخ ارز فعلی حدود ۲۷۰ دلار است که شامل کمک به تهیه مدارک برای افتتاح حساب، و بازدید از بانک برای امضای اسناد و دریافت کارت نقدی هستند.

اطلاعاتی در مورد اینکه چه تعداد از شهروندان روسیه برای پذیرش این پیشنهاد به ازبکستان رفته اند، در دسترس نیست.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4873
  • نویسنده : جوآنا لیلیس
  • منبع : ایراس
  • 866 بازدید

برچسب ها