تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

هزار وعده وعید چینی برای تایوان: خودمختاری حق شماست

  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۲۲
هزار وعده وعید چینی برای تایوان: خودمختاری حق شماست
پکن به تایوان قول داد، که در زمان اتحاد مجدد با چین، سطح بالایی از خودمختاری را کسب کند.

به گزارش اسپوتنیک، در کتاب سفیدی که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است که اتحاد مجدد سرزمین اصلی چین با تایوان به منافع سایر کشورها از جمله منافع اقتصادی آنها در این جزیره لطمه ای وارد نمی کند و پکن قول می دهد خودمختاری بالای تایوان را حفظ کند و از حقوق و منافع مشروع مردم آن محافظت کند.

این سند با عنوان “مسئله تایوان و پرونده اتحاد مجدد چین در عصر جدید” به طور مشترک توسط دفتر امور تایوان شورای دولتی جمهوری خلق چین و دفتر مطبوعاتی شورای دولتی جمهوری خلق چین تهیه و منتشر شد.

چین به طور مرتب “کتاب سفید” را در مورد موضوعات مختلف منتشر می کند تا سیاست خود را در مورد یک موضوع خاص روشن کند.

در این سند آمده است: اتحاد مجدد چین به منافع مشروع هیچ یک از دولت ها از جمله منافع اقتصادی آنها در تایوان لطمه نمی زند، بلکه تنها فرصت های مساعدتری را برای توسعه همه کشورها به ارمغان می آورد و انرژی مثبت بیشتری برای رفاه و ثبات آسیا خواهد داد. منطقه اقیانوس آرام و کل جهان و همچنین کمک بیشتری به ایجاد “جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشریت”، دستیابی به صلح و توسعه در سراسر جهان و پیشرفت بشر خواهد کرد.

خاطرنشان می شود که پس از اتحاد مجدد چین با تایوان، تمامی کشورهای ذی نفع می توانند به توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با تایوان ادامه دهند و با موافقت دولت مرکزی چین، کشورهای خارجی نیز می توانند دفاتر کنسولی خود و سایر مقامات رسمی یا رسمی را افتتاح کنند. موسسات نیمه رسمی در جزیره، سازمان ها و موسسات بین المللی قادر خواهند بود دفاتر خود را در تایوان افتتاح کنند.

در این سند همچنین آمده است که سطح توسعه اقتصادی تایوان با صنعت توسعه یافته و تجارت خارجی در حال حاضر نسبتاً بالا است و پس از اتحاد مجدد مکانیسم همکاری اقتصادی بین دو طرف تنگه تایوان، اقتصاد تایوان قادر خواهد بود با دسترسی نامحدود به بازار سرزمین اصلی چین، زنجیره های تولید و تامین پایدار به طور فعال تر توسعه یابد.
پکن همچنین وعده می دهد که تا زمانی که حاکمیت، امنیت و منافع توسعه جمهوری خلق چین حفظ شود، تایوان به عنوان یک منطقه اداری ویژه می تواند از خودمختاری بالایی برخوردار باشد، نظم اجتماعی و سبک زندگی هموطنان تایوانی رعایت خواهد شد و مالکیت خصوصی، اعتقادات مذهبی و حقوق و منافع مشروع مردم رعایت خواهد شد و جزایر به طور کامل تضمین خواهند شد.

روابط رسمی بین دولت مرکزی جمهوری خلق چین و استان جزیره ای آن در سال ۱۹۴۹ پس از اینکه نیروهای کومینتانگ به رهبری چیانگ کای شک که در جنگ داخلی با حزب کمونیست چین شکست خورده بودند به تایوان نقل مکان کردند، قطع شد. روابط تجاری و غیررسمی بین جزیره و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه ۱۹۸۰ از سر گرفته شد. از اوایل دهه ۱۹۹۰، طرفین شروع به تماس از طریق سازمان های غیردولتی – انجمن پکن برای توسعه روابط در سراسر تنگه تایوان و بنیاد تبادل کراس استریت تایپه کردند.
اوضاع در اطراف تایوان پس از سفر اخیر پلوسی که اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از سال ۱۹۹۷ بود، تشدید شده است. دولت ایالات متحده که توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ هشدار داده بود که “بازی با آتش خطر سوختن را دارد” به پکن از پایبندی خود به سیاست “چین واحد” اطمینان داد، اما از این سفر فاصله گرفت و گفت که پلوسی تصمیمات خود را می گیرد.

جمهوری خلق چین این جزیره را استان خود می داند و همیشه با هرگونه تماس بین نمایندگان تایپه و مقامات فعلی، به ویژه مقامات عالی رتبه، یا ارتش کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6056
  • 487 بازدید

برچسب ها