تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

همه چیز در مورد تعطیلات ارتدکس

  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
همه چیز در مورد تعطیلات ارتدکس

سنت‌ها و نمادهای رستاخیز مسیح مقدس در روسیه: رستاخیز مسیح: سنت‌ها و آداب و رسوم تعطیلات در ۱۶ آوریل عید پاک جشن اصلی مسیحیت است، نمادی از رستاخیز معجزه آسای منجی است. یکشنبه مسیح مقدس پیش از روزه بزرگ ۴۰ روزه است و به دنبال آن شنبه ایلعازر، یکشنبه نخل و هفته مقدس می‌باشد که […]

سنت‌ها و نمادهای رستاخیز مسیح مقدس در روسیه:

رستاخیز مسیح: سنت‌ها و آداب و رسوم تعطیلات در ۱۶ آوریل

عید پاک جشن اصلی مسیحیت است، نمادی از رستاخیز معجزه آسای منجی است. یکشنبه مسیح مقدس پیش از روزه بزرگ ۴۰ روزه است و به دنبال آن شنبه ایلعازر، یکشنبه نخل و هفته مقدس می‌باشد که در سال ۲۰۲۳ این دوره از ۲۷ فوریه تا ۱۵ آوریل به طول انجامید. مسیحیان عید پاک را به مدت ۴۰ روز جشن می‌گیرند: حضرت عیسی (ع) دقیقاً همین مدت پس از رستاخیز در کنار شاگردان خود ماند. هفته اول پس از عید پاک یعنی هفته مقدس را بزرگترین جشن، در نظر می‌گیرند.

در رستاخیز مسیح، مومنان از کلیساها بازدید می‌کنند. مراسم جشن از شب ۱۵ تا ۱۶ آوریل آغاز می‌شود، تروپاریون (سرود کوتاه کلیسایی) “مسیح از مردگان برخاست …” در مراسم عبادت شنیده می‌شود و در هنگام عبادت، کشیشان و اهالی کلیسا در صف‌هایی راهپیمایی می‌کنند.  در طول عبادت، مؤمنان آیین عشاء ربانی را به جا می‌آورند و در خانه با کیک و  و پاسکای عید پاک بر سر میز جشن می‌نشینند. در این روز مرسوم است که به نیازمندان کمک می‌کنند. هم می‌توان صدقه داد و هم می‌توان غذای مقدّس را تقسیم کرد.

آتش مقدس: هنگامی که آتش افروخته و منقل می‌شود

هر سال در روز شنبه مقدس در کلیسای مقبره مقدس در شهر بیت‌المقدس ، آتش مقدس افروخته و به مومنان منتقل می‌شود. این نماد حضور و رستاخیز مسیح است. هزاران زائر برای ذره‌ای از آتش مقدس به بیت‌المقدس می‌آیند، این مراسم در سراسر جهان تماشا می‌شود.

طبق سنت، ذره ای از آتش مقدس از کلیسای مقبره مقدس به روسیه آورده می‌شود. در سال ۲۰۲۳، یک هواپیمای حامل آتش در شامگاه ۱۵ آوریل وارد پایتخت می‌شود. سال گذشته، آتش مقدس برای مراسم عید پاک به کلیسای جامع مسیح منجی آورده شد و همچنین در ۱۵ کلیسای اصلی پایتخت بین کسانی که آرزو داشتند توزیع شد.

تخم مرغ‌های مقدس و کیک‌های عید پاک برای پاسخا (عید پاک ) در سال ۲۰۲۳:چه موقع و چرا

نمادهای اصلی عید پاک، تخم مرغ‌های رنگ شده و کیک عید پاک است. تخم مرغ هم نماد مقبره مسیح و هم نماد زندگی جدیدی است که منجی با  پاک کردن جهان به وسیله خون خود اهدا می‌کند. به همین دلیل مرسوم است که تخم مرغ را قرمز رنگ می‌زنند.

کیک عید پاک بخش اصلی غذای عید پاک است. اگر در طول روزه داری، مؤمنان از غذا خوردن خودداری می‌کنند، نان عید پاک به نشانه شادی از تماس با ابدیت، خوشمزه پخته و با شکوه تزئین می‌شود.

خوراک برای سفره عید پاک ۲۰۲۳

کیک عید پاک، پاسکا و تخم مرغ تزئین اصلی میز جشن هستند. مؤمنان پس از بازگشت از مراسم عید پاک با کیک افطار می‌کنند. مرسوم است که تخم مرغ‌های عید پاک را با شکستن آنها در برابر یکدیگر و گفتن “مسیح برخاسته” جشن می‌گیرند. همچنین نوشیدن مقداری آب میوه یا کاگور (شراب غنی شده) مجاز است. می‌توان یک غذای گوشتی دلچسب به غذا اضافه کرد.

تبریک ارتدکس برای عید پاک

در یکشنبه مقدس و در ۴۰ روز آینده، مؤمنان تعمید می‌گیرند، آنها رستاخیز مسیح مقدس را به بستگان و دوستان خود با کلمات تأیید کننده زندگی “مسیح برخاسته است” تبریک می‌گویند. پاسخ به این عبارت اینگونه است: «به راستی برخاسته!» است. نکته اصلی در تبریک عید پاک، معنای والای معنوی آن است. برای مؤمنان، همراه با رستاخیز مسیح، مرگ یک رویداد غم انگیز نیست، برعکس، به ملاقات با منجی امید می‌دهد.

 

 

مترجم: ساره جمشیدی

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7868
  • منبع : ایزوستیا
  • 396 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.