تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024

وقتی مرگِ انسان‌ یک عددِ ساده است

  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
وقتی مرگِ انسان‌ یک عددِ ساده است
از آغاز نبرد روسیه و اوکراین، یکی از زمینه‌هایی که جنگ رسانه‌ای طرفین متخاصم را به خوبی نشان می‌دهد، آمار کشته شدگان و زخمی‌هاست. مثل تمام حوزه‌های دیگر، رسانه‌های غربی آماری بالا را بر دوش روس‌ها می‌گذارند و رئیس جمهور اوکراین حتی از آنها هم پیشی گرفته و ارقامی غیر قابل باور را مطرح می‌کند.

قدرت شفیعی

نوشتن درباره مرگ انسان‌ها حالا به هر دلیلی که باشد ساده نیست. بسیاری از این سربازان و غیرنظامی‌ها از دو طرف، هیچ تاثیر و مشارکتی در سر گرفتن جنگ نداشته‌ و فقط طبق دستور به سوی مرگی دردناک رفته‌اند که حتی نتیجه‌ی آن هم معلوم نیست به نفع مردم و وطنشان باشد یا نه!

با این حال، حداقل گمانه زنی‌هایی هم که در رسانه‌های روسی نگاشته شده، حاکی از آمار غیر قابل توجیه کشتگان برای نظامیان این کشور هست. آخرین باری که وزارت دفاع روسیه آماری رسمی را منتشر کرد به ۲ مارس یعنی ۹ روز پیش بازمی گردد. در این گزارش نوشته شده بود که ۴۹۸ نظامی این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

در یادداشتی که دیروز در نشریه نیزاویسیمایا گازتا نوشته شد، این آمار را با خونین ترین جنگ‌های دهه‌های اخیر نظامیان این کشور در افغانستان و چچن مقایسه کرده بودند که نتایج فاجعه بار بود. تا آن روز، بر اساس آمار رسمی روزانه حداقل ۷۱ نفر نظامی روس جان خود را در «عملیات ویژه» از دست داده بودند. این میزان از تلفات در مدت زمان کوتاه، بسیار بیشتر از تعدادی است که روزانه از جنگ ها افغانستان و چچن به جای مانده است.

در عین حال، سازمان ملل متحد در گزارشی مربوط به چند روز پیش اعلام کرده بود که حداقل ۵۴۹ غیر نظامی هم از ابتدای این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

آماری که دولت اوکراین ارائه می‌دهد اما بسیار وخیم تر است. بر اساس گزارش شهرداری شهر ماریوپول که چندین روز شاهد درگیری های شدید بود، تنها در این شهر حداقل ۱۳۰۰ غیر نظامی کشته و حداقل ۳ هزار نفر زخمی شده اند.

دولت اوکراین همچنین چند روز پیش مدعی شد که بیش از ۱۲ هزار نظامی روس، تاکنون جان باخته‌اند! مسکو هم از سوی دیگر ضمن تاکید بر آمار حداکثر ۵۰۰ نفری از سوی خود، گفته که تا چند روز پیش ۲۸۷۰ نظامی و شبه نظامی اوکراینی را کشته است.

واشنگتن پست هم در گزارشی همین امروز نوشت که بهترین تعداد تخمینی از کشته های طرف روسی در این جنگ، بین ۲ تا ۴ هزار نفر است.

هرچند سخن از تعداد دقیق تلفات در جنگی اینچنینی حداقل در حال حاضر میسر نیست، اما در هر صورت، تعداد تلفات در این جنگ، بسیار بالاتر از حد انتظار بوده و مشخص نیست که روسیه انتظار چنین آمار بالایی را پیش از آغاز جنگ داشته یا خیر! مهمتر اما این است که چطور دو کشور برادر با تاریخ مشترک حالا به جایی رسیده‌اند که یکی از خونبارترین جنگ‌های تاریخشان را در برابر هم تجربه می‌کنند. چه کسی بیش از همه از این جنگ و خونریزی منتفع می‌شود؟

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4711
  • نویسنده : قدرت شفیعی
  • منبع : ایراس
  • 931 بازدید

برچسب ها