تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
قیمت نفت خام برای پنجمین ماه پیاپی افزایش یافت

پرواز طلای سیاه با بال روسی

  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
پرواز طلای سیاه با بال روسی
روسیه همچنان کلیدی‌‌‌ترین عنصر تعیین‌‌‌کننده توازن در بازار جهانی نفت خام است و با ادامه جنگ در اوکراین، نگرانی‌ها درباره اختلال عرضه از سوی این کشور افزایش یافته که این امر به رشد مجدد ماهانه قیمت هر ۲ شاخص اصلی معاملات آتی طلای سیاه منجر شده است.

 پیامدهای جنگ اوکراین و روسیه باعث تضعیف چشم‌‌‌انداز بهبود عرضه شده و این امر در ماه آوریل به افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها دامن زد. احتمال تشدید تحریم‌ها و اعمال تحریم نفتی بر مسکو نیز این نگرانی‌ها را تا آخرین روز ماه آوریل زنده نگه داشت. از سوی دیگر تولیدکنندگان اوپک‌پلاسی که روسیه نیز یکی از رهبران آنهاست، به نظر می‌رسد که قصدی برای تغییر برنامه افزایش تولید خود ندارد و در ماه ژوئن نیز احتمالا به همان افزایش تولید ۴۰۰‌هزار بشکه خواهد چسبید. محدودیت‌های کرونایی و قرنطینه‌‌‌ها در چین نیز باعث شده تا چشم‌انداز تقاضا تا حدی تضعیف شود و نوسانات بازار را افزایش دهد. خبرگزاری رویترز در نظرسنجی اخیر خود از اقتصاددانان و تحلیلگران نفتی به این نتیجه رسیده که رکود تقاضای چین به دلیل محدودیت‌های کرونایی می‌تواند تا حدی از رشد قیمت نفت در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه بکاهد؛ بنابراین، آنها معتقدند که قیمت نفت خام در سال‌جاری میلادی به صورت میانگین در محدوده ۱۰۰ دلار در هربشکه خواهد بود.

پرواز طلای سیاه با بال روسی

پنجمین رشد ماهانه شاخص‌های نفتی

در میانه دوره‌‌‌ای پر فراز و نشیب که معاملات شاهد افزایش قیمت‌ها با پیامدهای جنگ روسیه در اوکراین و کاهش قیمت‌ها با شیوع موج جدید کووید-۱۹ در چین بود، بهای نفت برای پنجمین ماه پیاپی افزایش یافت. بهای معاملات شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت در ماه آوریل با افزایشی ۴/ ۴‌درصدی همراه شد و برنت نیز رشد ماهانه ۳/ ۱‌درصدی داشت؛ این افزایش قیمت ماهانه، باعث ثبت رکورد بیشترین رشد ماهانه پیاپی بهای طلای سیاه از ژانویه ۲۰۱۸ شد. در پایان معاملات هفتگی، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل در ماه ژوئن، در بازار نایمکس نیویورک ۶۷ سنت کاهش یافت. در روز جمعه، شاخص نفتی معاملات آتی آمریکا به قیمت ۱۰۴ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه معامله شد که حاکی از اصلاح ۶۴/ ۰‌درصدی بهای این شاخص است.  قراردادهای فعال‌‌‌تر نفت خام برنت برای تسویه در ماه جولای با ۱۲ سنت کاهش به بهای ۱۰۷ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه معامله شدند. قراردادهای تسویه در ماه ژوئن نیز که روز جمعه منقضی شدند با افزایشی ۷۵/ ۱ دلاری به قیمت ۱۰۹ دلار و ۳۴ سنت معامله شدند.

نگرانی از اختلال در عرضه روسیه

با ورود به سومین ماه جنگ روسیه و اوکراین، آلمان سیگنالی مبنی بر عدم‌مخالفت با تحریم احتمالی نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا موافقت کرد. با این حال آلمانی‌‌‌ها نسبت به اینکه تحریم نفت می‌تواند ابزار موثری برای ضربه زدن به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باشد، ابراز تردید کردند.  ترس از اختلال بیشتر در عرضه نفت خام از سوی روسیه در نتیجه جنگ و اعمال تحریم از سوی اتحادیه اروپا یا کشورهای این منطقه علیه نفت و گاز این کشور، مهم‌ترین عامل افزایش بهای طلای سیاه در ماه آوریل بود. بر اساس سند جدید وزارت دارایی روسیه که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده، ممکن است تولید طلای سیاه توسط روسیه در سال‌جاری تا حدود ۱۷‌درصد کاهش یابد، زیرا تحریم‌های غربی به سرمایه‌گذاری‌‌‌ها و صادرات لطمه می‌‌‌زند، ضمن آنکه چراغ سبز همراه با تردید آلمان و تغییر آرام موضع این کشور به احتمال تحریم نفتی روسیه در روزهای گذشته به تقویت بیشتر قیمت نفت خام دامن زد.  در ماه آوریل، شیوع موج جدیدی از موارد کووید-۱۹ در مناطق بزرگ و پرجمعیتی چون شانگهای و اعمال محدودیت‌های گسترده توسط دولت چین، به منبع جدیدی برای نوسانات قیمتی در بازار تبدیل شد. رهبران چین متعهد شده‌‌‌اند که محرک‌‌‌های اقتصادی را برای تحریک رشد تقویت کنند، اما قرنطینه‌‌‌های ناشی از محدودیت‌های کووید-۱۹ باعث افزایش سطح ذخایر نفت شده است. میزان تقاضای بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان در حال ثبت ضعیف‌‌‌ترین عملکرد خود از روزهای ابتدایی همه‌گیری کووید-۱۹ تاکنون است. 

ربکا بابین، معامله‌‌‌گر ارشد انرژی در  CIBC Private Wealth Management گفت: «نفت خام با نگرانی‌های مربوط به تقاضا در کوتاه‌مدت در حال افزایش است، در حالی که نگرانی‌های بخش عرضه کماکان ادامه دارد. هفته آینده بسیار مهم خواهد بود، زیرا قیمت‌های فروش رسمی عربستان مشخص می‌شود که می‌تواند معیار و محک خوبی برای میزان تضعیف تقاضا در چین باشد.»  همچنین انتشار گزارش درآمدی شرکت‌ها نشان داد که بیگ اویل یکی از اصلی‌‌‌ترین و بزرگ‌ترین برندگان انزوای فزاینده روسیه پس از حمله به اوکراین است. شرکت اکسون موبیل برنامه بازخرید سهام خود را ۳برابر کرده و به ۳۰‌میلیارد دلار رسانده است. شرکت شورون نیز اعلام کرد که تا پایان سال‌جاری میلادی رکورد بازخرید سهام خود را خواهد شکست و به ۱۰‌میلیارد دلار خواهد رساند.  تعداد دکل‌‌‌های نفتی و گازی آمریکا که نشانگر میزان عرضه آتی است، طی هفته گذشته با ۳ مورد افزایش به ۵۵۲ دکل رسید.

۶ منبع در اوپک‌پلاس نیز روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌‌‌اند که سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) و متحدانش احتمالا به توافق فعلی خود پایبند خواهند بود و احتمالا در نشست پنجم ماه مه بر افزایش اندک تولید خود برای ماه ژوئن توافق خواهند کرد.  در همین حال، معاملات آتی دیزل در نیویورک نیز رکورد جدیدی را در روز جمعه به ثبت رساند و بهای آن به بالاترین سطح خود رسید. این سوخت به پرتقاضاترین سوخت جهان تبدیل شده است، زیرا خریداران برای پر کردن شکاف روسیه در بازار و تامین سوخت خود از پالایشگاه‌‌‌های ساحل خلیج آمریکا با یکدیگر رقابت می‌کنند. گفتنی است که معاملات نفت گرمایشی نیز در آمریکا اوج تاریخی جدیدی را به ثبت رساند و به ۸۵/ ۵ دلار در هر گالن رسید.

چین نفت را ۱۰۰ دلاری نگه می‌دارد

نظرسنجی جدید خبرگزاری رویترز در روز جمعه نشان داد که با توجه به ریسک‌های اقتصادی و قرنطینه‌‌‌های ناشی از کووید در چین که باعث توقف تقاضا و کاهش فشار کمبود عرضه به دلیل جنگ اوکراین شده، رشد بهای طلای سیاه در سال‌جاری ممکن است کند شود و در محدوده ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی بماند. در این نظرسنجی رویترز که ۳۴ اقتصاددان و تحلیلگر در آن شرکت کردند، پیش‌بینی شده که میانگین قیمت نفت برنت در سال‌جاری به ۱۶/ ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید که کاهشی حدودا ۳ دلاری نسبت به نظرسنجی قبلی را نشان می‌دهد که اولین تجدیدنظر نزولی در ۴ ماه گذشته بوده است. که نظرسنجی رویترز در ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود که میانگین بهای نفت برنت در سال‌جاری ۰۷/ ۱۰۳ دلار در هر بشکه خواهد بود. پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی همچنین خاطرنشان کردند که تحریم‌های صادرات نفت روسیه همراه با احتمال جنگ طولانی‌مدت، باعث افزایش مجدد قیمت‌ها خواهد شد. همچنین اکثر تحلیلگران درباره اینکه افزایش تولید نفت شیل آمریکا و اوپک‌پلاس تا پایان سال‌جاری می‌تواند تعادل را به بازار بازگرداند، اتفاق نظر داشتند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5145
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 507 بازدید

برچسب ها