تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024

چرا دیدار بایدن و پوتین برای روس ها مهم است؟

  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
چرا دیدار بایدن و پوتین برای روس ها مهم است؟
روابط مسکو و واشنگتن که از سال ۲۰۱۴ میلادی بعد از حادثه اوکراین و الحاق کریمه به روسیه به وخامت گراییده بود اکنون دوران سخت تری را پشت سر می گذراند اما اکنون روسها امیدوارند با برگزاری دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن زمینه گرم شدن روابط دو کشور فراهم شود.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن از سال ۲۰۱۴میلادی تاکنون بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و مالی علیه مسکو وضع کرده است و این روند بین دو کشور همچنان ادامه دارد.

روابط آمریکا و روسیه طی سالهای اخیر نیز دوره  سختی را پشت سر می گذراند. در مارس ۲۰۱۴(اسفند۱۳۹۳) بود که به بهانه بحران داخلی اوکراین در دولت باراک اوباما روابط بد دو طرف شروع شد.

دونالد ترامپ، که در انتخابات ریاست جمهوری در ۸ نوامبر ۲۰۱۶(مهر ۱۳۹۵) پیروز شد، بارها  برای بازگشت به گفت و گوها اظهار تمایل کرده بود با این حال، در عمل، واشنگتن به خط مقابله خود ادامه داد و از ابزارهای اقتصادی، نظامی – سیاسی، تبلیغاتی و سایر ابزارها علیه روسیه استفاده کرد و صدها شهروند و شخصیت حقوقی روسیه را تحت محدودیت های مختلف قرار داد و دهها بسته تحریمی علیه مسکو اعمال کرد.

آخرین حرکت تحریمی واشنگتن علیه مسکو همین ماه پیش بوده است که آمریکا ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و بسته جدید تحریمی در مورد این کشور وضع کرد و البته و در پاسخ روسیه نیز ۲۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

به گفته روس ها جو مناسبات دو طرف همواره تحت تأثیر اوضاع سیاسی داخلی ایالات متحده بوده است و مولفه اصلی آ استفاده از روس هراسی در مبارزات بین حزبی و گسترش القائات بی اساس در مورد “دخالت روسیه در انتخابات آمریکا” بوده است.

روس ها اگر چه اقدامات متقابل را  برای محافظت از منافع ملی در ارتباط با اقدامات به گفته انها غیر دوستانه واشنگتن انجام داده اند و خواهند داد  اما در عین حال اعلام کرده اند که اگر ایالات متحده آمادگی خود را برای همکاری برابر و سودمند متقابل نشان دهد، ما خواستار امکان عادی سازی روابط هستیم.

به اعتقاد روس ها روابط روسیه و آمریکا که عامل ایجاد سیستم در تأمین امنیت و ثبات جهانی است و ضرورت دارد دو طرف با انجام مذاکرات موانع موجود سد راه مناسبات را از بین ببرند و ضمن اینکه منافع دو طرف حل می شود  جهان نیز در امنیت بسر خواهد برد.

مقامات روس از پوتین گرفته  تا نخست وزیر و وزیرخارجه بارها اعلام کرده اند که گفت و گو آمریکا و روسیه به شرط رعایت احترام و برابری منافع برای حل مشکلات منطقهای و جهانی ضروری و مصلحت است.

در دولت ترامپ در در چارچوب تماس های سیاسی در بالاترین سطح، از آغاز سال ۲۰۱۷، شش دیدار بین ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ برگزار شد اگر چه هیچ تاثیری برای گرم شدن روابط بین دو طرف نداشت.

در جریان گفت و گوی بین سران کشورها در حاشیه نشست G۲۰ در اوزاکا در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹، هر دو طرف ابراز تمایل کردند که کیفیت روابط را بهبود بخشند و کانال های ارتباطی را بازیابی کنند. توافق شد که گفتگو در مورد ثبات استراتژیک از سر گرفته شود، و امکان ایجاد انگیزه بیشتر به همکاری های اقتصادی دوجانبه مورد بررسی قرار گیرد. ولادیمیر پوتین دونالد ترامپ را برای جشن ۷۵ سالگی پیروزی در ۹ مه سال ۲۰۲۰ به مسکو دعوت کرد. اما در عمل هیچگاه این گفت و گو ها به مناسبات گرم منجر نشد.

با به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا بایدن رئیس جمهوری جدید بارها برای مسکو خط نشان کشید و اعلام کرد که به خاطر دخالت در انتخابات این کشور بهای سنگینی خواهد داد همچنین مسکو به خاطر اتهام حملات سایبری موصوع الکسی ناوالنی منتقد دولت پوتین اوکراین این روابط تیره تر شده است.

در شرایطی که تنش های شدید میان روسیه و آمریکا، روابط دوجانبه را به پایین ترین سطح از زمان پایان جنگ سرد رسانده است روز گذشته اعلام شد که دیدار دو رئیس جمهوری کشور برای گفت و گوهایی صریح در ماه ۱۶ ژوئن در کشور سوئیس قطعی شده است.

رییس جمهوری آمریکا روز ۲۴ فروردین ماه در تماس تلفنی با همتای روسی خود، پیشنهاد داده بود برای بحث درباره طیف کاملی از مسایل پیش روی آمریکا و روسیه، دیدار حضوری در کشور ثالث برگزار کنند.

به گزارش ایرنا  بایدن همچنین تصریح کرد که ایالات متحده در دفاع از منافع ملی خود در قبال اقدامات روسیه همچون دخالت در فضای مجازی و دخالت در انتخابات، محکم عمل خواهد کرد.

بایدن بر تعهد بی دریغ ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد. رئیس جمهوری همچنین در مورد تجمع ناگهانی ارتش روسیه در کریمه اشغالی و مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرد و از روسیه خواسته بود که تنش ها را کاهش دهد.

کرملین: کنترل تسلیحات موضوع اصلی دیدار پوتین و بایدن خواهد بود

در ۲۵ ماه می (دیروز چهارم خرداد)  ، کرملین تأیید کرد که پوتین با بایدن در ۱۶ ژوئن در ژنو دیدار خواهد کرد، همانطور که قبلا طرفین توافق کرده بودند. به گفته  سخنگوی کرملین، پوتین در دیدار با همتای آمریکایی خود “درباره وضعیت و چشم انداز توسعه بیشتر روابط روسیه و آمریکا، موضوعات ثبات استراتژیک و همچنین موضوعات مهم در دستور کار بین المللی”، از جمله تعامل در مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا و حل منازعات منطقه ای. گفت و گو خواهند کرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که کنترل تسلیحات و ثبات راهبردی جهان موضوع اصلی دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا خواهد بود.

وی  گفت: مساله کنترل تسلیحات موضوع اصلی در دیدار سران روسیه و آمریکا خواهد بود.

به گفته وی، روسیه پیشرفته ترین نیروی راهبردی در سطح جهان را دارد و بدیهی است این نیرو ضامن تامین ثبات خواهد بود زیرا که عامل بازدارنده است.

سخنگوی کرملین گفت: ثبات راهبردی بخش جدایی ناپذیر مذاکرات روسیه و آمریکاست؛ این مسائل باید در سطوح مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ثبات راهبردی موضوع های مربوط به تسلیحات موشکی و هسته ای را دربرمی گیرد.

دیدار پوتین و بایدن برای برون رفت از وضعیت موجود ضروری است

سخنگوی رییس جمهوری روسیه  در گفت و گو با خبرنگاران گفت: نشست پوتین و بایدن برای خروج از شرایط کنونی روابط روسیه و آمریکا حائز اهمیت است. وی افزود: روسیه خواهان روابط دوستانه با تمامی کشورهاست، اما این دوستی باید حقیقتا دوستی باشد و نه روابطی همراه با تحکم و استانداردهای دوگانه.

در عین حال، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه از ارائه جزئیات مباحث پیشنهادی مذاکرات خودداری کرد. وی اصرار داشت رسانه ها منتظر “اعلامیه ای زودهنگام در مورد این موضوع” بمانند.

موضع آمریکا در باره این دیدار

کاخ سفید به طور مختصر درباره نشست پیش روی بایدن و پوتین نوشت: رهبران (دو کشور)  در مورد طیف وسیعی از مشکلات فوری در محیطی بحث خواهند کرد که ما به دنبال بازگرداندن پیش بینی و ثبات در روابط بین ایالات متحده و روسیه هستیم”.

پیش از این، جن پسکی سخنگوی کاخ سفید خاطرنشان کرده بود که روسیه “وقتی صحبت از مذاکرات هسته ای با ایران می شود، یک شریک مهم است”.

استقبال سوئیس از دیدار پوتین و بایدن

مقامات دولتی سوئیس اعلام کردند آنها از دیدار آینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی وی، که در ۱۶ ژوئن در ژنو برگزار می شود، خوشحال هستند.  مقامات سوئیس تجربه زیادی در سازماندهی اجلاسهای این سطح دارند. علاوه بر این، وزارت امور خارجه سوئیس تأکید کرد که آنها به دیپلماسی و گفتگو متعهد هستند که روسیه و ایالات متحده برای حل چالش های جهانی به آن نیاز دارند.

پیر آلن الچینگر سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس گفت: سوئیس از تصمیم برای برگزاری اجلاس روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در ژنو در ۱۶ ژوئن استقبال می کند.

وی به خبرگزاری تاس روسیه گفت که کشورش در سازماندهی اجلاس ها و اجلاس های بزرگ تجربه زیادی دارد. برن “از هر دو رئیس دولت استقبال می کند. ” وی خاطرنشان کرد که مقامات این کشور خوشحال هستند که “بستر چنین جلسه ای را در سطح بالا فراهم می کنند و از اعتماد هر دو طرف برخوردار می شوند”. الچینگر تأکید کرد که سوئیس “سالها با هر دو کشور روابط خوبی داشته است” و “سیاست گفتگوی آزاد و شفاف” را دنبال کرده است.

. به نوبه خود، ایگنازو کاسیس، رئیس اداره امور خارجه فدرال سوئیس (MFA) در صفحه توییترش توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که “سوئیس به گفتگو و دیپلماسی متعهد است”

لاوورف: آماده گفت و گو با امریکا در باره هر موضوعی هستیم

یک روز قبل  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که طرف روسی آماده بحث و گفتگو با همکاران آمریکایی در مورد هر مسئله در روابط بین مسکو و واشنگتن است “و همچنین برای حل مشکلات جهانی، درگیری های منطقه ای و بحران ها با یکدیگر همکاری می کنند. ”

وی تأکید کرد: “مهمترین چیز این است که گفتگو باید بر اساس اصول برابری، احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع متقابل باشد”، و افزود که دستور کار نهایی مذاکرات را خود روسای جمهور تعیین خواهند کرد.

در همان زمان، لاوروف خاطرنشان کرد که شرکای بین المللی معتقدند حل اختلافات منطقه ای بدون گفتگو برای روسیه و ایالات متحده دشوار است.

وزیر گفت: “روسیه و ایالات متحده، دو قدرت بزرگ هسته ای، مسئولیت ویژه ای در حفظ ثبات استراتژیک و امنیت بین المللی دارند. ”

این مذاکرات اولین دیدار شخصی بین پوتین و بایدن به عنوان رئیس ایالات متحده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1400
  • منبع : ایرنا
  • 1144 بازدید

برچسب ها