تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

کودتای انگلیسی در قفقاز و تشکیل حکومت آذربایجان توسط کمالیون

  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
کودتای انگلیسی در قفقاز و تشکیل حکومت آذربایجان توسط کمالیون
در ۲مرداد ۱۲۹۷ به تحریک انگلیسی ها کودتایی بر علیه حکومت بلشویکی مستقر در باکو واقع شد. روسای بلشویک به طرف هشترخان فرار کردند و یک حکومت به نام هیئت مدیره بحر خزر در بادکوبه تشکیل شد.

این حکومت از انگلیس ها کمک خواست لذا در ۲۱ مرداد۱۲۹۷ یک دسته کوچک از قشون انگلیسی به فرماندهی ژنرال دنسترویل وارد باکو شد. این قشون ظاهرا بنا به تقاضای ارامنه و به کمک آنها دعوت شده بودند ولی در باطن مقصود انگلیسها تحت الحمایه نمودن آذربایجان و سایر جماهیر قفقاز و استفاده از منابع نفتی و راههای تجارتی قفقاز بود.

کمالیون عثمانی از طرف دیگر بر علیه ارامنه و به کمک مسلمانان و در باطن برای بیرون کردن انگلیس ها از راه ایران قفقاز را اشغال و به طرف بادکوبه حرکت کردند. در ۲۱ شهریور ۱۲۹۷ ژنرال انگلیسی که مدتی حکومت دست نشانده آذربایجان را به عنوان این که کمک خواهد رسید سرگرم داشته بود در اثر حمله سخت قوای ترک‌های عثمانی (کمالیون) بدون پایداری به وضع غریبی از دست ملیون آذربایجانی فرار کرد.

ترکهای عثمانی بادکوبه را اشغال و با ارامنه تصفیه حساب کردند. یک دولت آذربایجان قفقاز تحت حمایت ترکیه تشکیل شد. این دولت در ۱۲۹۷ خود را بعنوان یک کشور مستقل بدنیا معرفی کرد و در ۲۲ آذر ۱۲۹۷ پارلمان خود را افتتاح کرد که از ۱۲۰ وکیل تشکیل می شد و در ۱۱ فروردین ۱۲۹۸ اسماعیل خان زیادخان‌اف به نمایندگی وارد طهران شد و سفارت خانه احداث کرد. جماهیر ارمنستان و گرجستان نیز نمایندگانی به طهران اعزام و سفارت خانه باز کردند.

👈🏻 منبع: رقابت روسیه و انگلیس در ایران / منشور گرکانی

🌐تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4230
  • 926 بازدید

برچسب ها