تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

باکو صدای اسپوتنیک روسی را درآورد

  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۵۱
باکو صدای اسپوتنیک روسی را درآورد
جنگ رسانه‌ای یک‌طرفه جمهوری آذربایجان با رسانه دولتی روسیه عملا خبرگزاری اسپوتنیک در این کشور را به تعطیلی کشانده است.

خبرگزاری اسپوتنیک که یکی از زیرمجموعه‌های پروژه رسانه‌ای خبرگزاری بین‌المللی “راسیا سگودنیا” متعلق به دولت روسیه است، معمولا فعالیتی قوی و جدی در جمهوری‌های پساشوروی دارد، که شعبه باکوی آن از زمان جنگ قره‌باغ با مشکلاتی مواجه شده است.

در آخرین اقدام، نه تنها دسترسی به سایت اسپوتنیک آذری در جمهوری آذربایجان محدود شده، بلکه مجوز کار خبرنگاران آن هم تمدید نشده تا به اجبار از این کشور خارج شوند. دلیل این رویکرد هم مصاحبه این سایت خبری دولت روسیه با یک مقام قره‌باغ کوهستانی به نام آرتاک بگلاریان بوده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این مصاحبه را اشاعه جعلیات و افکار جدایی‌طلبانه توصیف کرده و سایت اسپوتنیک را فیلتر کرد. البته پیش از آن هم راشد قلی‌اف، دبیر انجمن آذربایجانی‌ها در نامه‌ای از الهام علی‌اف خواسته بود فعالیت خبرگزاری دولتی روسیه در این کشور متوقف شود چراکه مارگاریتا سیمونیان رئیس این مجموعه که اصالت ارمنی دارد، در موضوع قره‌باغ با رویکرد باکو مخالف است.

از سوی دیگر اما اسپوتنیک این رویکرد را مخالف با آزادی بیان دانسته و در گزارشی نوشته است که خبرگزاری‌های دولتی جمهوری آذربایجان به طور مستمر به ویژه در ماه‌های اخیر و به دنبال جنگ اوکراین، گزارش‌های با زمینه ضدروسی منتشر می‌کنند و با این حال از سوی هیچ نهاد یا رسانه روسی مورد انتقاد قرار نگرفته‌اند.

روابط باکو و مسکو به ویژه در جریان جنگ قره‌باغ و پس از آن با چالش‌های زیادی مواجه شده و علی‌رغم سطح نسبتا بالای همکاری اقتصادی، معمولا در عرصه سیاست خارجی دو دولت چندان با یکدیگر همراه نیستند. علاوه بر این، عمدتا فضای رسانه‌ای و اذهان عمومی در جمهوری آذربایجان بر ضد روسیه است. / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5628
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • 799 بازدید

برچسب ها