تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و فرصت طلایی برای ترکیه

  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۲۸
درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و فرصت طلایی برای ترکیه
در روزهای اخیر که فنلاند و سوئد به دلیل نگرانی از رویکرد روسیه، بی‌طرفی را کنار گذشته و رسما خواستار پیوستن به ناتو شده‌اند، ترکیه فرصتی بی‌بدیل به دست آورده تا با هر دو طرف دعوا چانه‌زنی کند.

تحریریه ایراس

از همان ابتدا، آنکارا تنها عضو ناتو بود که اعلام کرده بود با عضویت این کشورها مخالف است. از این طریق هم به نوعی به پوتین نشان می‌دهد که تمام و کمال با موج غربی علیه روسیه همراه نیست، و از آن سو هم شروطی را برای پذیرش این موضوع مطرح کرده که بسیار قابل توجه هستند.

بلومبرگ در گزارشی نوشته که ترکیه اعلام کرده تحت شرایطی خاص حاضر به پذیرش این عضویت است و مخاطب این شروط هم بیش از اینکه فنلاند و سوئد باشند، واشنگتن است.

حذف تحریم‌های آنکارا به‌دلیل خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه، وارد کردن مجدد ترکیه در برنامه جنگنده‌های «اف-۳۵» آمریکا، در کنار تروریستی اعلام کردن «پ.ک.ک» از سوی آن دو کشور و حتی امکان خرید دوباره جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی از جمله این شروط است.

این در حالی است که برخی مقامات اروپایی و ناتو در روزهای اخیر تهدید کرده‌اند که ترکیه نمی تواند و نباید از عضویت دو کشور جدید جلوگیری کند و در این صورت با انزوا در ناتو مواجه می‌شود. اما برای فنلاند و سوئدی که با نگرانی فزاینده دست به این تلاش زده و حتی از آمریکا و ناتو خواسته اند تا روند عضویت آنها را طی چند هفته تکمیل کرده و قبل از آن هم از پشتیبانی امنیتی دریغ نکنند، این چانه زنی ترکیه که باعث تاخیر می‌شود هم خودش مشکلی جدی است. / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5356
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : ایراس
  • 753 بازدید

برچسب ها