تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

قزاقستان هم روسیه را تحریم کرد؟

  • ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۱۴
قزاقستان هم روسیه را تحریم کرد؟
طی ماه‌های اخیر که روسیه با تحریم های گسترده غربی مواجه شده، قزاقستان مهمترین کشور برای دور زدن تحریم ها بود. تقریبا همه برندهای پوشاک و لوازم خانگی و موبایل پس از ثبت در قزاقستان راهی بازار روسیه می شدند تا کمبودی احساس نشود. با این حال انتشار یک دستور در سایت وزارت داراری قزاقستان، این روند را با اما و اگر مواجه کرده است.

روز گذشته وزارت دارایی قزاقستان دستور جدیدی را روی خروجی سایتش قرار داد و به سرعت آن را حذف کرد. بر اساس آن، همه مبادی خروجی کالا از قزاقستان به روسیه، باید عدم تایید کالای تحریم شده برای بازار روسیه را با جدیت دنبال کنند و طی یک روز کاری، دیگر کالاهای مذکور از طریق این کشور وارد روسیه نشود.

در این سند نوشته شده بود که چندین دستگاه و وزارت خانه مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده خواهند داشت. قزاقستان معمولا همواره سیاست توازن میان روسیه، چین و غرب را در دستور کار داشت اما به ویژه طی ماه های اخیر و بعد از کمک مهمی که از کرملین در جریان پایان دادن به اعتراضات خشونت بار دریافت کرد، به طور مشخص در جبهه روسیه قرار گرفته است. به همین دلیل هم، اتخاذ چنین رویکردی در قبال روسیه کمی دور از ذهن به نظر می رسید.

البته که روابط تجاری این دو کشور در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ایران هم اهمیت پیدا می کند. باید دید که در صورت اجرای این طرح، چه تاثیری بر روابط نزدیک قزاقستان و روسیه خواهد گذاشت. / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5846
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : ایراس
  • 581 بازدید

برچسب ها