تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

ماسلنیتسا؛ جشن پایان زمستان و آغاز بهار

  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
ماسلنیتسا؛ جشن پایان زمستان و آغاز بهار
آغاز جشن یک هفته‌ای ماسلنیتسا در روسیه از امروز 20 فوریه 2023

ماسلنیتسا جشن اسلاوی باستانی است که قدمت آن به قرن دوم میلادی بازمی‌گردد و از این‌ جهت، این جشن بزرگ دیرینه‌ترین فستیوال اسلاوها محسوب می‌شود. این جشن به مدت یک هفته پیش از چله روزه[۱] آغاز می‎شود.

می‎توان گفت این مراسم برای وداعی شاد با زمستان و همچنین نویدی برای فرارسیدن بهاری گرم برگزار می‎شود. طبق سنت‎ها، ویژگی‎های اصلی آن یک ماسلنیتسا (آدمک چوبی به همین نام)، رقص و سرگرمی‎، سورتمه سواری، بازی های مختلف والبته بلینی (پنکیک) گرد و داغ که نمادی از خورشید است، می‌باشد.

ماسلنیتسا از روز دوشنبه (اول هفته) شروع می‎شود که روز “دیدار” نامیده می‎شود. در این روز مردم یک عروسک بزرگ را که ماسلنیتسا نام دارد، می‎پوشند و برف بازی می‎کنند.

سه شنبه روز “بازی” است. قلعه های برفی و یخی می سازند و بوفون ها [۲](خوانندگان خیابانی) آواز می خوانند.

چهارشنبه روز “خوراکی های لذیذ” است. در این روز اقوام دورهم جمع می‌‎شوند و در این دورهمی بلینی و چای سرو می‎شود.

پنجشنبه روز” خوشگذارنی ” است، یعنی سرگرم کننده ترین روز هفته. یک حیوان عروسکی را روی گاری می چرخانند، آواز و سرود می‎خوانند و سورتمه سواری می کنند.

جمعه “عصر مادرزن” نام دارد و داماد مادرهمسرش را به صرف پنکیک دعوت می‎کند.‎

شنبه روز “گردهمایی های خواهر شوهر” نام دارد و عروس به خواهران همسرش هدیه می دهد. همچنین در این روز مجسمه‌ای از ماسلنیتسا را می سوزانند که نمادی از خداحافظی با زمستان است. خاکستر این آتش در اطراف مزرعه ها پراکنده می‎شود به امید اینکه سال بعد محصول خوبی از آن حاصل شود.

اگرچه هر روز جشنواره به موضوع خاصی اختصاص دارد، اما در این تعطیلات اسلاوها نیز همراه مردم فقیر می‌شوند و غذای خود را با آنها تقسیم می کنند. طبق اعتقادات مسیحی ماسلنیتسا، اسلاوها باید اولین پنکیک خود را به فقرا بدهند.

[۱] در مسیحیت به مدت زمانی گفته می‌شود که افراد دین‌باور باید پرهیزهای خاصی را رعایت نمایند و از اعتقادات بسیاری از فرقه‌های مسیحی است که به مدت حدوداً ۶ هفته منتهی به عید پاک به طول می‌انجامد. پرهیز شامل روزه و خودداری از مصرف میوه، تخم مرغ،گوشت و فراورده‌های لبنی است. عبارت خداحافظی با گوشت با توجه به این دوران، معنا پیدا می‌کند.

[۲] Skomorokh

در ادامه عکس‌‎های مربوط به این جشن را تماشا کنید.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7511
  • نویسنده : شیوا فرضی، کارشناسی ارشد مطالعات روسیه
  • 984 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.