تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

چه خبر از چین؟ / بزرگترین تظاهرات خیابانی حزب کمونیست را نگران کرده است

  • ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
چه خبر از چین؟ / بزرگترین تظاهرات خیابانی حزب کمونیست را نگران کرده است
با وجود محدودیت شدید اینترنت در چین، ویدئوهایی از تجمعات گسترده خیابانی از شهرهای مختلف این کشور، بسیاری را بهت‌زده کرده است.

قدرت شفیعی

هرچند این اعتراضات به دلیل قوانین سختگیرانه کرونایی شکل گرفته، اما به سرعت به خواست‌های بزرگتری از جمله آزادی سیاسی بیشتر و حتی تغییر ساختار حاکم رسیده است.

نقطه آغاز اعتراضات از یک حادثه بود. چند روز پیش انتشار ویدئویی از آتش گرفتن یک آپارتمان مسکونی در شهر ارومچی، منطقه خودمختار سینکیانگ، خشم گسترده اجتماعی را در پی داشت. گفته می شود در اثر قوانین بسیار سختگیرانه کرونایی، آتش‌نشانی نتوانسته به موقع برسد و ساکنین هم نتوانسته اند از آپارتمان خارج شوند و در نتیجه حداقل ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند.

اعتراضات به قوانین سختگیرانه حزب کمونیست چین یا به اصطلاح “کووید-صفر” پیش از این هم بالا گرفته بود اما این حادثه، اعتراضات را از سطح فردی و شبکه‌های اجتماعی به خیابان‌ها کشاند.

درحالی که کرونا در دیگر کشورها تا حد زیادی مهار و یا بسیار کمرنگ شده است، مقامات چینی هنوز حاضر به کاهش محدودیت های اجتماعی نشده بودند. برای مثال هنوز هم تست‌های اجباری و واکسیناسیون اجباری در دستور کار بود و برای مثال در همین شهر ارومچی، حداقل ۱۰۰ روز بود که ساکنین اجازه ترک خانه و یا محله خود را نداشتند.

نکته جالب این است که دولت چین به سرعت عقب نشینی اولیه‌ای در برابر خواست معترضان داشت. اصلی ترین مقام مرتبط با محدودیت کرونایی در چین، روز گذشته اعلام کرده که محدودیت های به طور چشمگیری کاهش خواهند یافت. البته در همین حال، کنترل شدید اعتراضات هم در دستور کار قرار دارد. برای مثال ویدئوهایی منتشر شده که نشان می دهد نیروهای پلیس در مکان های عمومی مثل مترو، موبایل شهروندان را چک می کنند تا فیلترشکن ها را حذف کنند. دلیل این اقدام هم مشخصا تلاش برای جلوگیری از خبررسانی از اعتراضات است.

اما اعتراضات خیابانی تنها محدود به ارومچی نماند و طی روزهای اخیر، پکن شاهد بیشترین موج اعتراضات بوده است. معترضان همچنین پا را از قوانین کرونایی هم فراتر گذاشتند. بسیاری از معترضان شعارهایی تند نسبت به حزب کمونیست و حتی شخص شی جین پینگ سر داده و خواستار تغییرات کلی در نظام سیاسی شدند و این موردی بود که مقامات حزب از جنبش آزادی طلبانه میدان تیان‌آنمن ۱۹۸۹ ندیده بودند.

شایان ذکر است که این اعتراضات در مدت کوتاهی پس از برگزاری بیستمین نشست کنگره حزب کمونیست چین رخ داد. پیش از این نشست اخباری ضدونقیض از بروز اختلاف جدی میان اعضای حزب و حتی ارتش چین منتشر شده بود و در جریان برگزاری کنگره هم، شی جین پینگ کنترل خود بر قدرت را افزایش داده و با کنار زدن مقاماتی که همراهی کاملی با سیاست هایش نداشتند، وعده داد که موضوع تایوان را با روش نظامی حل خواهد کرد.

با این موضوع را هم مد نظر قرار داد که قوانین سختگیرانه کرونایی طی سه ساله اخیر و همزمان کاهش رشد اقتصادی چین که در اثر کرونا رخ داده، مردم این کشور را با نا امیدی روبرو کرده است. یعنی پس از دهه‌ها رشد اقتصادی چشمگیر، طی مدت اخیر اقتصاد چین و به ویژه در حوزه های بانکی و ساخت ساز با مشکلات جدی روبرو شده، فضای سیاسی بسته تر شده و محدودیت های کرونایی هم فشار زیادی به زندگی عادی شهروندان وارد کرده است.

در این شرایط، طبق انتظار مقامات غربی به ویژه آمریکایی، انگلیسی و اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و به نوعی با معترضان چینی هم صدا شده‌اند. علاوه بر این، تجمعاتی در برخی کشورها از جمله کانادا، انگلیس، استرالیا و مالزی برای حمایت از معترضان چینی برگزار شدت است.

هرچند بعید به نظر می‌رسد که این اعتراضات ادامه داشته باشد و یا مشکلی جدی برای حزب حاکم در چین ایجاد کند، اما گستردگی و شعارهای آن حتما مقامات ارشد را به فکر فرو برده و باعث بروز تغییراتی در سیاست داخلی یا خارجی چین خواهد شد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6883
  • نویسنده : قدرت شفیعی
  • منبع : ایراس
  • 418 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.